Sunday, June 6, 2010

Oljefunderingar...

Det ser inte speciellt ljust ut för Floridas kuster, eller kanske för östkusten här i USA i allmänhet. Enligt beräkningar kommer oljan så småningom att ta sig med golfströmmen runt Florida, längs med Floridas östkust, upp längs kontinentala östkusten, vidare med strömmen över till Island och sedemera ned mot Storbritannien. Enda trösten i detta scenario är väl kanske då att British Petroleum får smaka lite på sin egen förstörelse...

Ken och jag har diskuterat mycket upp och ner vad gäller oljan och vad vi ska göra om nu Floridas kustremsa blir förstörd. Vi älskar verkligen havet och naturen i dess omkrets, och som jag nämnde tidigare så skulle det vara oerhört svårt att faktiskt orka bo kvar här om det nu blev total katastrof.

Vi tror nog båda att vi i så fall skulle lämna Florida och flytta till en annan stat. Eftersom vi har en hel del krav vad gäller närhet till hav och natur, så dyker en stat upp igen och igen. Oregon. Jag tror att vi i så fall skulle hamna i Portland-området (bor du inte precis utanför Portland, Anne? Rekommenderar du att flytta dit? De städer som ser fina ut är Beaverton och Hillsboro enligt vad jag har sett.)

Detta är ju ett stort steg, emn vi båda skulle tycka det vore ett äventyr att komma till en helt annan miljö och få upptäcka den. Det stora problemet här är ju Kens företag. Det är ju inte så enkelt att komma på vad man ska göra med en revisor-firma. Det bästa vore om en manager anställdes som kanske kunde äga 10 % och sköta ruljansen, men det skulel nog vara ganska svårt att hitta en sådan person.

Själv tycker jag det bästa vore att sälja kunddelen av företaget och kanske köpa en likandne kunddel av typ en CPA som ska pensionera sig i Portland-området etc.

Själv är jag och mitt företag mycket flexibelt, det är ju bara att omregistrera aktiebolaget i den nya staten och lite annat administrativt.

Så mycket att tänka på. Tur att vi inte har köpt nytt hus här ännu. Vi väntar och ser vad som händer, och om en katastrof blir faktum åker vi i så fall upp till Oregon och kollar läget. Så ganska allvarliga tankar här alltså.

Den här oljekatastrofen är inte att leka med. Imorse hörde vi lokala rapporter om att oljan skulle ligga 7 miles utanför Tampa, men vi har inte sett någon bekräftelse på de stora nyhetskanalerna ännu. Alla står i beredskap. Vår kommun är en av 19 i Florida som just nu ligger under undantagstillstånd i förberedelse på katastrof.

Flera organisationer har satt igång att snabbutbilda folk som kan hjälpa till med upprensing av olja och även ta hand om fåglar och andra djur som kommer att bli utsatta.

Stränderna i norra Florida, i den sk Panhandle, har börjats stängas. Oljan har börjat komma i land där.

Vädret spelar såklart en stor roll i hur illa saker och ting kommer att bli. Starka vindar kan hindra oljeuppsugningsbommar från att stanna där de ska (som de gjorde i Louisiana). Orkanvindar kan svepa oljan med sig långt in över land.

Och så hör jag att BP nu inte tror att de kommer att få bukt med utsläppet förrens i augusti! Herregud, säger jag bara...

3 comments:

Desiree said...

Fy vad man blir ledsen och arg över denna oljekatastrof. Vattnet och djurlivet är ju såå vackert och viktigt! Det skär så i mitt hjärta över att allt det här kanske kommer att förstöras totalt. Det var verkligen i sista sekunden vi fick njuta av det allt det vackra kändes det som. Jag förstår helt era känslor och krav angående hav, kust och natur. Nu hoppas jag att det slipper bli så att ni behöver flytta. Hur gör ni med huset ni bor i nu, säljer antar jag? Ja tur att ni inte har köpt nytt hus mitt i allt ihop. Det lär väl tyvärr bli ännu svårare att sälja hus i Florida om kusterna blir förstörda av oljan. Usch vad hemskt att tänka på allt detta. Men Oregon tror jag skulle vara fint att bo i.
Kram

Anne said...

Man blir verkligen så ledsen och bedrövad in i hjärteroten höra om oljan. Det känns som att det aldrig tar slut heller, som att det kommer dröja ett tag innan vi vet hur stor katastrofen blir. Ja, att det är katastrof redan nu är så klart fakta. Men HUR stor. Vi får verkligen hoppas att det inte ska bli värre, det känns som allting bara misslyckats vad gäller alla försök. Så dags för lite positiva nyheter nu och att Floridas alla strädner ska förbli förskonade. Låt oss hoppas på det!!!
Men du, vad kul och intressanta tankar ni går och spinner lite på. Vet du vad, jag skriver ingen lång roman här i kommentaren nu utan mailar dig privat lite senare i veckan!

Taina said...

Visst är det enormt trist! Jag kan inte fatta att säkerheten och rutiner inte har varit mer under luppen. Det här gäller ju alla oljeföretag och vi får hoppas att de nu har gjort en extra inspektion hos alla. Det finns många bovar i dramat, inte bara BP. Även om de är ytterst ansvariga, men jag vill också påstå att kontrollen av tredje part har brustit någonstans. Oftast tar de inte ansvar, dessa klassificeringsorgan och DET gör mig också förbannad.

Jag förstår om ni har funderingar på att flytta. Nu håller vi tummar och tår att katastrofen kan minimeras...