Monday, October 25, 2010

Liten blir stor (och lång)

Jag har alltid tyckt att det är OK att Sarah som regel alltid hamnar i vår säng under natten. Det senaste året kommer hon vanligtvis smygandes mellan 2-3 på morgonen.

De senaste veckorna har regeln dock varit att hon sover hela natten i sin egen säng, jag får tom gå in och väcka henne ibland! Hon säger att hon fortfarande vaknar upp mitt i natten, men att hon vet att det är bäst att hon stannar i sin säng, även fast hon helst "sleep close to you, mommy".

Nu har jag börjat jobba på att hon ska lära sig att gå till sängs själv också. Det går lite sådär, men jag kan gå ifrån med någon ursäkt, och att jag ska kolla henne efter ett tag. Oftast har hon då somnat när jag kommer tillbaka för min koll. Hon har inga problem att somna utan mig, hon har sovit över hos kompisar och hos farmor utan problem. Men finns mamma där så väljer hon helst att mamma ligger hos henne tills hon somnat. Pappa duger INTE. Han somnar ju bara! (Fast det gör ofta mamma också...)

Hon har växt något otroligt över sommaren, så lång! Fast jag var ju lika dan, väldigt lång, längst i klassen tills vi började 7:an. Så hon har ju lite att brås på! Just nu är hon straxt över 128 cm lång.

Och läsa gör hon numera superbra! Jag låter henne läsa "kapitelböcker" för mig varje kväll. De är ganska långa, men vi tar ett par kapitel varje kväll. Såklart att hon fastnar på nya ord , men hon verkar suga åt sig information hela tiden, så det går nog bra. Skrivandet går bra det med, även om hon inte är lika duktig på det ännu. Matte är nog hennes favoritämne, hon verkar ha huvud för det. Det har hon garanterat fått från pappa och hans revisorhjärna, absolut inte från mig, det kan jag lova!

Tänkt att det börjar närma sig jul redan! Har redan köpt ett par julklappar, det är ju lika bra att man passar på när man hittar nått bra, det är svårt nog att hitta på kuliga saker ändå, speciellt till Ken.

Igår var Sarah och Brandon ute och åkte med sina scootrar och hon kom hem för att äta middag. Hon frågade om hon inte kunde få en ny scooter. Hade adrig tänkt på det, men det är ju faktiskt en småbarnsscooter hon har, alldeles för kort/låg för henne, och dessutom med Disney-prinsessor på (som hon inte gillar) och med TRE hjul, rena bebis-scootern ju!!! Jag sa att vi nog skulle kunna ordna en ny i julklapp. "Great mommy, for it is getting kinda embarrassing riding this one, you know!" Sötnos!

Sarah kan ha rena tonårsfasonerna för sig ibland. Ska någon ta kort så har hon förmågan att se ut som världen bara är föööör tråkigt och att hon försmäktar av tristessen av att behöva posera... Vi är tydligen ofta ganska pinsamma dessutom, men inte så mycket att vi inte kan hålla hand när vi är ute, så det är ju bra.

Hon har verkligen växt till sig, inte bara på längden, men i sin mognad och sitt sätt med. Hon kan klämma ur sig riktigt roliga saker och ofta ganska smarta saker med. Skitkul att följa hennes utveckling och se hur hon blir!

Ha en bra dag nu allihopa!

3 comments:

Desiree said...

Det är en underbar tjej du har. Hon är både smart och begåvad. Det är ju toppen att läsa ihop på kvällarna så som ni gör för då lär hon sig många nya ord och också att öva på högläsning.
Men nog kan det vara på plats med en ny scooter. Det är ju hon helt klart värd. Underbart att hon har lätt för matte för det var och är fortfarande en av mina stora svagheter.
Kram!

Saltistjejen said...

Å hon är ju bara för söt!!!
Och ur gammal är hon nu Sarah? 6 eller 7??? minns inte riktigt. sorry. Jag har lyssnat en del på Kanttetimmen på www.sr.se ett program jag vekrligen rekommenderar. Man kan lyssna på deras podradioversioner (vilket är det jag gör) och där pratar de hela tiden om att 6-årsåldern är "lilla tonåren". Men detta är såklart glidande men gäller omkring 6 år. För vissa startar det redan i 5-årsåldern och håller i sig till 7-års¨ldern eller så. :-)
Och det där med att sova ja, för vår del är ju E så liten än, men jag har faktiskt inte så mycket emot att hon kryper över till oss på nätterna. Vissa nätter är det såklart jobbigt, men oftast går det bra. och det kan vara mysigt också tycke jag. :-)
Kram!!

SweFlo said...

Hon har hunnit bli 7 och ett halvt redan! Inte klokt hur tiden springer iväg!!!