Friday, March 28, 2008

Sexual Offenders/Predators

I am not sure how it is in other states, but Florida has a pretty handy system for keeping track of any sexual predators living close to you. This is information particularly important to know if you have children. Florida just updated their system, so you can now receive e-mail updates about any offenders or predators living within a 2 mile radius of your address. You can also add the addresses of other locations that you or your children may visit often.

I have visited this web site several times before, but not on a regular basis. By receiving these automatic updates anytime some new offender moves into our vicinity is great. Of course, not every person on this list is a creep, if you read the details of their offense you can sometimes find Romeo and Julia cases, where there is a clear romantic relationship, but perhaps one of them was under 18, and the other a year or to above.

If you live in Florida you might want to take a look for yourself. It could be life saving information: Florida Department of Law Enforcement.

There is also a national search site, this seems to be very good as well. You can check it out on the National Sex Offender Registry.

4 comments:

Saltistjejen said...

Hm?? Jag måste bara få säga att som icke-amerikan och ännu ej förälder så tycker jag att amerikaner rent generellt har en väääldigt överdriven skräck för just pedofiler....??!!

Vet inte, men tycker att detta är ngt som ständigt kommer fram i böcker, filmer och TV. Jag trodde det var överdrivet, men efter att jag flyttade hit så tycker jag att många amerikanska föräldrar är otroligt paranoida. Särskilt mammorna.
Klart att det är bra att känna till ifall det är någon potentiellt farlig person i ens närhet, men tycker att detta med sexualförbrytarvarningar på nätet etc är att gå lite väl långt! För som du säger, i flera fall handlar det ju om att någon haft ett förhållande med en mycket yngre person. Som visserligen inte var "laglig" men där det hela var något båda ville.
Det händer ju även i Sverige. Jag menar hur många hade inte sexuella förhållanden innan man är byxmyndig i Sverige (är det 15 eller 16??)?? Iallafall kände jag flera på högstadiet som hade förhållanden med äldre killar (även sex) innan de själva var 15.

Så nja, jag är kluven till detta överbeskyddande och särskilt den paranoida skräcken över just sexualförbrytare. Känns som om det är betydligt fler barn och ungdomar här som dör eller skadas av t ex bilolyckor??? Men föräldrarna köper ändå bilar till sina barn...

S w e F l o said...

Jag håller helt med vad du säger. Jag tror att de jobbar på någon sorts särskiljning av just ungdomar som bara är kära, och jag tror det kallas "Romeo and Julia" fall. Men ivårt fall har vi en man som har förgripits sig på en flicka under 12 år som bor i vårt kvarter. Jag tycker det är bra att man kan få reda på att en sådan person bor i närheten av en själv. Man kan ju läsa om vad för slags sexbrott de har begått, och oftast står det tyvärr att det har varit en sexakt mot ett barn under 12 år. Och det är ju inget romantiskt med det. Jag vet inte, men sedan jag blev mamma har jag helt plötsligt en stark beskyddarinstinkt mot min dotter. Jag fasar över tanken på att hon skulle behöva genomgå något så otäckt som en våldtäkt, speciellt om hon fortfarande är ett barn. Med alla uppmärksammade fall av just män som våldtagit barn under 12 här i Florida de senaste åren (ofta med dödligt resultat) kan jag inte annat än vilja veta vad som finns i min närhet. Det känns att det är något annat som gäller nu för tiden. När jag var liten på 80-talet var det inte alls sånt här hysteri. Det var OK att vara ute på stan själv som 8-åring, man oroade sig nog inte speciellt mycket. Världen verkar har blivit hårdare. Jag håller med om att det kan bli för mycket, men samtidigt ska ju inte personer som begått pedofilbrott ha rätten att kunna leva ett fridfullt liv. Vad de har gjort har ju oftast förstört framtiden för de barn som har blivit utsatta. Jag vet inte. Det är ju en balansgång. Vad tycker ni andra?

Lullun said...

Vilken svår fråga. För visst är sådana system, som håller koll på pedofilerna egentligen otroligt kränkande. De har ju ändå suttit sitt straff redan och många av dem har förhoppningsvis fått vård och insett vad de gjort och ändrat sitt beteende osv. Och andra, ja det är kanske oskyldigt dömda eller tillhör just den kategori du talar om, "Romeo och Julia"-paren. Och man har ju hört hur oskyldigt dömda närmast blivit lynchade efter att de blivit frisläppta, av sina egna, nya grannar.

Men som mamma så förstår jag verkligen din oro, och hade jag haft systemet hade jag nog också kollat in någon gång ibland trots att jag varit emot det. Jag skulle ta informationen med en nypa salt så klart, men ändå hålla mig orienterad.

Vi har nämligen själva haft en hel del uppmärksammade fall här i landet och i min hemstad, och sådant beteende är tyvär ett problem som många ex-kolonier, som vårt land, dras med (liksom alkohol och diverse psykiska problem bland befolkningen osv).

Jag har tänkt på det några gånger; tänk om något skulle hända min lille son, och känt hur jag bara inte skulle kunna förlåta mig själv för att jag "låtigt det hända". Jag känner tyvär många som varit med om det. Många klarar sig galant senare i livet, andra har det bara risigt! Så tragiskt. Så hemskt.

Saltistjejen said...

Självklart förstår jag den oro man har som föräldrar!
Jag tycker bara att det känns lite väl "överdrivet" med just sexualbrott. Varför finns det t ex inte liknande hemsidor för andra brott som t ex mord?? Eller gör det det??
Det är ju lika hemskt tycker jag!! Att bo i ett område där någon bor som mördat flera personer skulle ju inte kännas särskilt bra eller tryggt det heller. Vare sig för ens barn eller en själv.

Men självklart är detta en svår fråga.