Wednesday, May 29, 2013

Allergitest

Har precis spenderat flera timmar hos doktorn och allergitestat.

Först gjordes de "vanliga" testen på ryggen, det var olika pollen, gräs, mögel, djur och dylikt. Jag hade NOLL reaktion! Då gick de vidare till ett starkare test, som gjordes på överarmarna. Här sprutar de in lite av allergenet istället för att bara skrapa huden med det. Hade ytte pytte reaktion på ett ogräs, men annars NOLL.

Det betyder att jag alltså INTE har pollenallergi! Va?

Doktorn förklarade att med lupus har man ju inte direkt ett vanligt immunsystem, så han tänkte att det nog bara var så att jag var extra känslig för vissa kemikalier. Och de testar oftast inte för det. Istället ska jag helt enkelt prova ett schampo och balsam som är fritt från det mesta (dvs. skittrist). Sedan ska jag gå tillbaka till Cliniquies ögonkräm, den har jag alltid haft tur med. Den jag använder nu är lite mer heavy-duty, från min hudläkares kontor.

Skönt att veta att jag inte är allergisk mot varken pollen eller mögel, men väldigt irriterande att vara känslig mot "kemikalier". Det är ju inte så lätt att fixa med, liksom. Men jag fick med mig prover hem på en produkt som har minimalt med irriterande ämnen, så får vi se. Och jag har beställt hem en burk från Clinique som kommer på måndag så får vi se om ögonen slutar klia.

Man kan testa för vissa kemikalier via ett test där man får ha lappar med olika ämnen under två dygn på ryggen, men det är ganska begränsat vad de kan testa för. Och aspartam testar de inte alls mot. Jag VET att det inte är bra för mig och att jag får kill i halsen, jag SKA sluta... När jag kommer hem från semestern ska jag ta ett stortag i vad jag äter (och dricker). Då ska det bli mer fokus på Tough Mudder som ju då är 4½ månad kvar till.

Så för nu får jag sitta här och klia mig i skallen och i ögonen, men förhoppningsvis kan jag hitta produkter som funkar. Det finns ju de som har det SÅ mycket värre, så jag ska vara glad för att det inte är värre i alla fall.

Nu ska jag åka med Ken och titta på en fastighet som vi vill köpa för Kens firma. Han har hyrt kontor nu i så många år, och det är dags att köpa en fastighet i stället. Hans nuvarande kontrakt går ut nästa sommar, så det gäller att han något klart då. Den här fastigheten har dessutom hyresgäster och de intäkterna täcker hela lånet i så fall, PLUS att det finns ett tomt kontor kvar åt Ken.. Så kanon-deal verkligen. Byggt 2003, så fortfarande fräscht, behöver bara lite nya golv och färg. Ska bli spännande att se!

Nästa år planerar vi troligen att sälja huset som vi köpte för några år sedan, som vi har uthyrt nu. Då får vi igen det vi lagt ner på det. Och eftersom vi betalade kontant för det huset tänkte vi använda det vi får för huset som handpenning på ett nytt hus till oss själva. Och DET är något som jag VERKLIGEN ser fram emot. Inet för att det finns något hus jag vill ha just nu, men förhoppningsvis kan vi hitta något då... Jag har ju väntat nu i snart 3 år på att få flytta! :-)

2 comments:

Anonymous said...

Kul att han känner att han har råd att investera i en fastighet för firmans del.
Vart ligger den?

Kämpa på med att testa tråkiga produkter, hittar du rätt och du slipper kliandet så kommer du nog att inse att det är värt det...
Själv så blir jag just nu pipig i halsen så fort jag rör mig lite snabbare än vanlig promenad, trapparna på jobbet är inte kul, men de ger lite vardagsmotion i alla fall trots andnöden.
Är ju allergist mot katt & hund & björk. Har en stor fin björk precis utanför huset och katten hjälper säker till med att dra in pollen...
Men men, min katt är mysig och fin så det är värt alla tabletter och inhallationsspray som ska användas...

Nu är det iafl bara 147 dar kvar tlls jag åker över till USA och 153 dar kvar tills jag kommer till er.
Cant wait!

-Mari-

SweFlo said...

Du har väl asthma med om jag komme rihåg rätt?

Fastigheten ligger precis öster om I75 på State Road 70, precis i kanten av Lakewood Ranch, verkligen perfekt läge för honom. Vi väntar nu för att se om banken godtar vårt bud. Det är alltså en konkursfastighet som nu ägs av banken, så ibland kan det ta lite tid, men vi får se. Vår mäklares syster jobbar hos en läkare som hyr där nu (och som då blir vår hyresgäst), så vi har fått bra information från henne. Spännande!