Saturday, February 26, 2011

Lördag

Håller på att fixa lite här hemma. Den där förkylningen som jag hade verkar bestämt ha kommit tillbaka, eller så är det väl ett nytt åbäke. Den här gången sitter det i bröstkorgen snarare än i bihålorna. Mindre kul, men har tagit febernedsättande så det blir nog bra. Är noga med handtvättningen idag, vill inte smitta någon, men från vad jag hörde är de typ i samma sits hela familjen, så det jämnar nog ut sig!

Började bake tårtbottnen till min jordgubbstårta, och helt plötsligt funkade inte min nästan nya elvisp! Provade ett annat elurtag, men nej. Tur man har trevliga grannar så fick låna en på studs.

Då funkade inte den heller! Visade sig var aen säkring som gått och två elurtag var ur spel. Men det var ju bra att elvispen funkade i alla fall!

Ska snart ta ur tårtbottnen ur ugnen, städa i köket och sedan laga lasagnen som ska få stå tills det är dags att sätta den i ugnen. Fiffigt med lasagne är ju att man kan förbereda hela vägen upp till just gräddningen, perfekt! Till förrätt bestämde jag mig för en bruschetta med mozarella, tomat och färsk basilika. Lite olivolja och vitlök blir det nog med.  Har också redan gjort en spenat- och kronärtkocksdipp som de brukar "kräva" att de får, den är himla god. Sraah har valt pizza till sig och barnen, de är alla tre lika kräsna med maten, och gillar inte lasagne...

Hon har också gjort små "goody bags" med småsaker och godis till dem alla tre.

Ingen av oss vuxna är mycket för alkohol, så det blir nog bara ett par Corona för karlarna, men annars är vi nog alla läskdrickare, ha ha! Det blir nog trevligt! Nu ringer klockan att tårtbottnen är klar, så måste kila.

Ha en underbar dag!!!

5 comments:

Sammy said...

Vilken annorlunda och intressant blogg du har !
Har följt den ett par månader nu och det är alltid lika intressant att läsa om ditt liv i USA/Florida.
Vill bara fråga en helt off topic fråga ... är nyfiken i en strut och brukar alltid vilja veta hur folk har träffats och så ... vore kul och veta hur du och din amerikanske man träffades ?
Du har kanske skrivit om detta i bloggen innan ? men jag hittar inget ? och är som sagt vääääldigt nyfiken av mig ...
Sen är jag också väldigt nyfiken på att veta hur du gick tillväga för att bli översättare/translator ?

Desiree said...

Låter som det kommer bli en jättetrevlig lördag. Lasange är faktiskt fiffigt som du säger just för att man kan förbereda nästan hela vägen och att allt lagas i en och samma form så det blir inte mycket att diska efter att gästerna har gått heller. Hela menyn låter smarrig. Ha det riktigt trevligt.
Kram!

SweFlo said...

Hej Sammy! Jag var här som au pair i 9 månader och vi träffades på Internet 1997. När det sedan visade sig vara nått så åkte jag hem och fixade studentvisa och kom tillbaka hit och gick på universitet här, för att se vart förhållandet bar. Och på den vägen är det... När det gäller karriären gick jag journalistik-program, men hade ingen större lust att jobba inom det. En finlandssvensk tjej jag kände höll på med tekniska översättningar som extrainkomst, och jag tyckte det lät spännande. Jag kollade upp det hela under några veckor, beslutade mig för att satsa hundra på det (det var sommaren 2000). 2001 gick det så pass bra att jag bildade aktiebolag (för att kunna sänka skatten lite mest). Det finns dock universitetsprogram som är renodlade translators-program. Det enda i USA är i Wisconsin, och så finns det bra i Sverige såklart, om du är intresserad. Ha en bra dag!

Sammy said...

Hej igen !
Tack för du tog dig tid att svara :)
Är faktiskt nyfiken på att syssla med översättning ! (har alltid varit intresserad av språk)
Översätter du mellan engelska och svenska och vice versa ? Eller/och andra språk?
Hur trivdes du med att vara au pair ? var det kul ? Hur gammal var du när du var au pair? (En kusin till mig är nyfiken på att vara au pair där av frågan)
Åldersgränsen är väl 28 år eller ?
Var du i USA eller Sverige när ni träffades via internet ? ( där kom min fräcka nyfikenhet igen) bara låt bli att svara om det är för närgånget !
Läste du journalistik-programmet i USA (på universitet) eller här i Sverige ?
Så har jag förstått det rätt att du ej har någon officiell översättare utbildning eller har jag missförstått dig helt ?
Vet du vad skolan heter i Wisconsin som har translators-programmet?
Hoppas du vill och har tid att svara på dessa frågor :)

SweFlo said...

Hej igen!

Jag översätter nästan uteslutande till svenska från engelska, man ska helst bara översätta till sitt modersmål. Men det händer att jag ibland översätter till svenska också. Jag kan en del andra språk, men inte nog för att jobba med dem.

Jag har faktiskt varit Au Pair två ggr, första gången i Boston och NYC när jag var 19 år genom EF, vilket inte var något vidare, och igen när jag var 22 år här där jag nu bor (fast då privat på egen hand, under 9 månader, och det var toppen).

Jag hade redan varit i USA 6 månader när vi träffades på nätet.

Jag läste lite kommunikationsvetenskap i Sverige, men tog examen i Journalistik här i USA på USF.

Ingen specifik översättarutbildning, vilket nog gäller majoriteten av översättare.

De har ett toppen graduate-program på University of Wisconsin (Magister-utbildning), Vet inte om de har Bachelor (fil-kand också). Funderade på att gå det programmet och ta min magisterexamen, men jobben strömmar in hela tiden, så förutom att det inte finns tid så verkar det inet behövas. Och nu har jag ju 11 års erfarenhet, så då är jag ju redan etablerad nog i mitt fält känns det som.

Det är bara att fråga mer om du vill! Ha en bra dag!