Tuesday, February 22, 2011

Tisdag

Känner mig seg som sjutton idag, kan ha nått med vädret att göra, det började med rejäl dimma. Lyckades ta mig ut på en härlig långpromenad med hundarna och det hjälpte lite tror jag.

Förra veckan slutade helt plötsligt mina strålkastare att fungera på min bil, fast helljuset funkar fortfarande. Som tur är får man köra utan lyset på under dagsljus här, så det är ju bra. Men jag antog att det var ett elektriskt problem eftersom båda slutade att fungera samtidigt.

Imorse åkte jag bort till en affär där de säljer biltillbehör och dylikt och kunde efter att ha testat propparna se att de var intakta. Visade sig vara ett litet relä som nog troligen är trasigt. Så nu har jag beställt det. Tur att det är enkelt att byta själv, så när de får in det om två dagar kan jag snabbt byta ut det.

Får hålla mig borta från att köra under mörker så länge, men det är ju inget problem, solen går ju inte ner förrens efter halv sju på kvällen numera, och då har vi ju kommit hem från Sarahs träning, och det finns inget annat som jag måste köra på kvällstid för...

Den här tiden på året är jag i princip gräsänka med Kens firma superupptagen med deklarationssäsongen. Ta i trä, det verkar som om han har hittat rätt folk i år, och alla drar sitt strå till stacken. Men jag och Sarah lyckades ha det kul på tu man hand under vår tredagars helg, shoppade och lunchade och myste helt enkelt.

Katten mår bra, vi jobbar på att få hundarna att acceptera henne. Med Bob går det bra, han försökte sitt bästa att få henne att leka med honom igår, men hon var nog lite fundersam. Han hade rumpan i luften med svansen igång och framkroppen nedböjd, i klassisk hund-som-vill-leka-stil. Han fick in henne i en hörna och skällde glatt, men han försökte inte göra henne illa. Och i sin tur fick han sig ingen klo heller, fast hon skulle ha kunnat klösa honom om hon ville. Hon har hittills inte klöst någon av hundarna, när det händer lär de väl respektera henne mer...

Igår kväll försökte vi få Sarah att sova i sitt rum med katten, men det gick inte. Endast Ken kan stå ut med kattens vilda lekar när det är dags att sova, så än så länge har han nattpasset med Elsa.

När vi var där inne igår kväll tyckte vi att Elsa fisit något alldeles förfärligt, (och det är förvånande vilka fisar som kan komma från en sådan liten kattunge). Men jag upptäckte snart att hon hade en klump intorkad bajs där bak i pälsen (inte lätt att vara långhårig katt).

Jag försökte ta bort klumpen med en våtservett, och det var då jag upptäckte att det inte rörde sig om en torr klump utan en av mer, ahem, färsk natur så att säga. Och genom att försöka greppa tag i den hade jag nu lyckats smeta bajs i hela rumpan på henne...

Jag lindade resolut in henne i en handduk med ansiktet som stack ut på ena sidan och rumpan i den andra. Jag förväntade mig en kamp eftersom hon hatar kranar och spolande vatten, men nej, Ken höll henne och hon sa inte ett pip eller försökte slingra sig när jag började schamponera henne därbak. Hon såg faktiskt ganska nöjd ut när jag till slut släppte ner henne på golvet med en våt, men nu ren, bak...

På lördag ska vi ha våra kompisar över på middag, de brukar komma vid fyratiden och stanna till sent in på kvällen, och vi har alltid himla kul. Deras två döttrar ser verkligen fram emot att träffa Elsa, men jag torr nog att det är pappan som kommer att beslagta henne mest, han har visst kampanjat för en katt i flera år nu utan att få frun med på noterna :-). Vi får väl se vad hon säger efter att gullat med Elsa!

1 comment:

Victoria said...

Haha, lilla missen! Som du säger, inte lätt att ha lång päls! Duktigt av henne att finna sig i tvättningen. Kram//Vic