Thursday, February 24, 2011

Torsdag

Min mobil var avstängd, och när jag nu satte på den var det en massa SMS och meddelanden från flera personer: Hallå? Varför ignorerar du mig? Är du OK? Typ. Men snälla, man måste väl inte vara på G HELA tiden...? Suck ja.

Håller på med ett knivigt arbetsprojekt, och har tillbringat morgonen med att knepa ihop en sk Style Guide som ska användas av översättar-teamet för detta projekt Jag är redigeraren. Dessutom ska jag knåpa vidare med en ordlista för projektet, så att allt blir enhetligt. Och det är MYCKET material att gå igenom, massor!

Jag blir lite stressad när jag är den som ska bestämma hur slipstenen ska dras, speciellt eftersom det är andra översättare som litar på att jag gör mitt jobb bra så att de lättare kan göra sitt. Men lite kul är det. I alla fall stilguiden. Ordlistor är tråkiga. Men det blir roligt sedan när översättningarna trillar in och jag får trockla ihop allt till en enhetlig slutprodukt som blir bra.

Jag lyckades ta mig ut i trädgården igår och klippte framsidan på huset (det som syns av förbipasserande). Idag tänker jag göra klart med baksidan, sedan kantskära och använda lövblåsen för att se till att det är snyggt och rent, inget gräsklipp får nämligen ligga kvar på vägen eller trottoaren, då blir det pekpinnar av the HOA, Home Owner's Association, inte för att de är SÅ aktiva hos oss numera.

Den mest nitiske förordnaren av förordningarna dog för några år sedan, och de andra är ganska mjälla faktiskt. Men det SER ju bättre ut för en själv också om man "städar upp" efter sin klippning, så det spelar ju ingen roll med regler eller inte eftersom jag gör det ändå.

Har som sagt en del jobb att göra, så förhoppningsvis kan jag trycka in det efter att jag har hämtat Sarah i skolan.

Imorgon måste jag åka och storhandla inför vår middag på lördag, och dessutom städa.

Sarah hade två olika "play dates" här hemma förra veckan. En med en tjej, A, som hon verkligen har mycket gemensamt med och en, M, som jag nog inte tror kommer att bjudas hem hit igen :-). Inte för att det var något direkt jobbigt med henne.

Eller jo, det ska jag nog inte ljuga och säga att det inte var... Hon ville komma hem till oss eftersom hon så gärna ville träffa våra hundar och kattungen. Men hon glömde ju att tala om att hon är livrädd för sagda djur. Suck! Det var ett mycket stressig besök! Kattungen var visst det läskigaste, hon bara skrek rakt ut om den närmade sig. Man undrar ju hur de har uppfostrat henne, hon verkar inte ha någon som helst vana med djur alls. Lite svårt att förstå för någon som jag som alltid har haft djur runt om hela livet.

Men den andra tjejen, A, gick det hur smidigt med som helst, och nu har hon bjudit hem Sarah till sig på söndag, så det blir ju kul. Sarah behöver fördjupa sin bekantskapskrets lite.

Dessutom har jag begärt at vi ska få byta till en annan skola till hösten, efetrsom jag tycker den hon går i nu inte är så bra längre. De har bla fått mycket sämre resultat på de sk FCAT-proven, vilket är en typ av diagnostiska prov de gör här i Florida fr.om 3:an. De avgör hur "bra" en skola är. Nu är hennes nuvaranda skola betygsatt till en C, vilket inte direkt inger förtroende om att barnen verkligen lär sig bra.

Ett annat problem i mitt tycke är uniformerna. De orsakar problem och extra jobb att pyssla med. Inte populärt i vår familj alls. Ett tredje, och viktigt, problem är överbelastning. De har så många barn i hennes skola nu att de måste använda sig av fristående baracker för att få plats med alla.

Detta är ju inte så kul när det är dåligt väder, eftersom de måste gå till alla klasser genom regn och rusk på leriga gångvägar som ofta svämmar över.

Så eftersom vi kommer att flytta lite österut här (förhoppningsvis) inom ett år eller två, begärde vi att få byta till en skola i det område där vi tror vi kommer att bo. Man får byta om det finns plats, och om skolan man vill byta till ligger inom samma skolgrupp som den man för nuvarande går i.

Den nya skolan är bara 3 år gammal (jämfört med den nuvarande som är 25 år, gammal och sliten med Florida-mått), den är stor nog att allt är inom EN byggnad! Istället för typ 15... Nytt, fräscht, modernt och härligt. Jag skulle i alla fall mycket hellre ha det som arbetsmiljö än den gamla mögelluktande skolan hon har nu... Dessutom har de ett A-betyg, dvs elevernas genomsnitt på de diagnostiska proven var i topp.

Och på vårat besök där fick vi ett oerhört bra bemötande. Sarah hoppas verkligen att vi får byta, enligt skolan ligger de långt under max antal elever som de kan ta emot, så vi får se. I slutet av mars får vi reda på hur det går. Vi har ett 2:a och 3:e val med, men vi hoppas på 1:a-valet. Här kan ni se hur den nya skolan ser ut: Gullett Elementary. Dessutom ska Sarah's nya bästis A också flytta till denna skola i höst, fast hennes flytt är redan godkänd eftersom hon har ett syskon som går i specialklass där.

Det tar bara 7 extra minuter att köra dit, så det är ju inget problem heller.

Nu tillbaka till min ordlista...

2 comments:

Desiree said...

Hoppas att Sarah får byta skola. Det är väldigt viktigt att faktiskt få en bra utbildning. Jag håller tummarna för att det går vägen. När får ni reda på om flytten går igenom?
Du får pyssla vidare med jobbet. Jag fattar inte heller varför man måste vara tillgänglig precis heeela tiden. Ibland måste man få stänga av sin mobil.Men ha en nice helg med gästerna.
Kram!

SweFlo said...

Kommunen sa att vi skulle få beslut i slutet på mars, så vi håller tummarna! Ha en trevlig helg!