Monday, February 28, 2011

Chiggers

I fredags kväll var ju jag och Ken ute och höll på med trädgårdsarbete. I lördags började vi få superkliande bett runt anklarna. Det var ganska lätt att fastslå vad problemet var: chiggers!



Dessa insekter är kusiner till spindlar och fästingar, men som faktisk insekt är de fredliga vegetarianer. Det är i larvsatdiet som de ger sig på mammaler såsom människor. De biter ett hål i huden och äter själva huden, de suger alltså inte blod. Det tar ca 1-2 dagar innan det börjar klia, men SÅ DET KLIAR!

Jag blir galen av att försöka inte röra vid betten och har smetat in med antihistaminkräm, som funkar kanon mot bla myggbett. Men det är inet myggbett vi pratar om, mycket mycket värre... Och det kan tydligen klia i upp till två veckor om man har otur! Blä...

Förutom chiggers (som man sällan hör om här) så har vi dessutom fire ants, de är ena förbenade insekter med, man får små varfyllda blåsor som KLIAR som bara den lääänge).

Ja ja, det går väl över!

Vi hade i alla fall en riktigt trevlig helg... :-)

3 comments:

Desiree said...

Usch ja chiggers är mycket obehagliga. Jag blev biten en gång tror jag iallfall. Jag fick också veta att man absolut inte ska plocka ner spansk mossa som är så vacker för där brukar det finnas gott om chiggers. Jag nöjde mig med att beundra den spanska mossan på avstånd men rörde aldrig vid den. Hur blev du biten? Var det ute i trädgården?
Hoppas klådan går över snabbt.
Kram!

SweFlo said...

Ja det måste varit ute i trädgården, de brukar tydligen var ai just larvstadiet nu på våren och gillar gräs... Men det blir förhoppningsvis inte så långvarigt!

Anonymous said...

Så larvigt ;-) hihihi

-Mari-