Tuesday, March 8, 2011

En flyg-fråga

Det var 4 år sedan jag flög mellan Sverige och USA sist. Jag är en sådan som gillar att ha gott om tid och är hellre ute i god tid än kommer för sent.

Kollade just på flyg, verkar som om SAS blir billigast. På resan till Sverige (Tampa-Newark-Arlanda) är det lugna filbunkar, men på vägen hem har jag inte så mycket att välja mellan.

Vad tror ni om SAS Arlanda-Chicago-Tampa, med ca 2,5 timmes mellanlandning i Newark?

Räcker det till att gå genom passkontroll och allt annat?

Kommer inte ihåg, måste man hämta ut (eller typ välja sitt bagage och sedan släppa det igen), måste man gå genom security mellan utrikes och inrikes här i USA? Kan för mitt liv inte komma ihåg.

Hellre hade jag sett 3-4 timmars mellanlandning, speciellt eftersom jag och Sarah flyger själva, men kanske 2,5 räcker?

Och är det några försenar och dylikt så finns det ju alltid andra flygturer till Tampa, så dit tar man sig väl alltid antar jag... :-)

3 comments:

Anonymous said...

När jag var över hos er sist så flög jag Arlanda-Chicago-Tampa (SAS + united airlines om jag minns rätt). Vid det tillfället så höll de på att renovera O´hare och det var inte så långt mellan allt. Allt gick väldigt smidigt/snabbt.
Men O´hare är väl en av världens största flygplatser så har man otur så kan det ju vara kaos.

Jag har aldrig behövt hämta ut baggage vid mellanlandning då jag i Sverige checkat in det för hela resan.

Om jag minns rätt så går man genom tullen/immigrationen på den flygplats man först landar i i landet. För att man ska ut ur säkerhetsområdet. Så det är väl där det skulle kunna bli problem, men om du har alla papper i ordning (och om jag känner dig rätt så har du det) så bör det inte ta allt för lång tid. FÖr stor flygplats innebär ju flera som jobbar så det borde ju inte vara längre kö dä än på en mindre...

-Mari-

Jenny said...

Jag tror att 2,5 timmar funkar bra, det är ungefär vad vi brukar ha också (både Chicago och Newark). Immigration går ganska snabbt för green card/medborgare, det är ju en egen kö, så så länge allt sånt är i ordning, det är ju annars där det kan ta hur lång tid som helst. Du måste hämta ut bagaget och gå igenom customs och sedan droppa av det igen, men det är ingen större tid.

Sen är det klart att förseningar kan man ju inte förutse, men så länge du köper hela resan i ett paket (och inte separat biljett Chicago-Tampa), så är ju flygbolaget skyldiga att se att du kommer på ett annat plan.

Härligt att planera Sverigeresa, kan jag tänka, om det varit så länge!/Kram

Mrs Clapper said...

Jag brukar vilja ha allra minst en timme, men jag brukar ha tur! :) Så det ska inte vara några problem! Och som de andra säger, bagaget behöver du inte greja med efter att det är incheckat.

Vad roligt för er att planera semester hit! Hoppas att vi kommer bjuda på bra väder :)