Wednesday, March 23, 2011

Onsdag

Oj, den här veckan flyger snabbt förbi!

Jobb och lite annat. Igår var jag hos tandläkaren för lite rengöring, sedan fick jag en ny Mirena installerad. Hade inte efter 5 år glömt hur förbenat ONT det gjorde att sätta in den första spiralen. Jag tyckte det var pinsamt, för jag skrek som en stucken gris!

Den här gången var jag ju förberedd, tog smärtstillande innan, och bad om bedövningsspruta (ont gjorde bara den, lååång nål mitt i livmodershalsen...)

Men det gjorde ont i alla fall och jag skrek! Den här gången var det i alla fall inga patienter förutom jag där, så inte lika pinsamt. Det var helt ofrivilligt, kunde inte låta bli att skrika helt enkelt. Jag hade med mig maken och Sarah i väntrummet, eftersom sist blev jag så snurrig så jag inte kunde köra hem. De skrattade åt mig, sa att de hört mig skrika ända ut i väntrummet!

Men nu behöver jag i alla fall inte bry mig om den där mackapären förrens 2016, skönt!

Sitter och väntar på att de ska ringa och säga att mina nya glasögon är klara, ska bli skönt att slippa dessa repiga glas (har mina gamla glasögon eftersom de vanliga gick sönder). Väntar också på paket, en ny våg som mäter allehanda saker, såsom fetthalt, muskelmassa och vatten (tror jag det var). Den gamla vågen har fått lite fnatt och gillar mest att visa "Err", jag försöker att inte ta det på fel sätt utan antar att det icke utbytbara batteriet nu efter många (10 ?) år inte längre hänger med.

Ska bli spännande speciellt det där med fetthalten, det säger ju lite mer en bara vikten liksom.

Ska försöka ta mig till en hälsokostaffär för att inhandla lite ekologiskt vaniljextrakt (utan tillsatser såsom socker), Då ska jag baka nästan kolhydratfri kladdkaka med 85 % choklad... Det med vispgrädde blir mums!

3 comments:

Victoria said...

Va, gör det ONT att sätta i spiral?? Aldrig hört talas om, och jag som haft funderingar åt det hållet (fast nu är jag väl i klimakteriet på grund av cellgifterna så det är skit samma men ändå!)... Skönt att du inte behöver bekymra dig om det mer på länge i alla fall!
Kram//Vic

SweFlo said...

Hade inte så mycket val efter mina blodproppar, och det här är det enda som hålle rendometriosen i schack. Och det funkar perfekt, gillar verkligen Mirena (och knappt någon mens att snacka om...)

MEN, jag har hört kompisar som sa att det inte gjorde ont alls. Jag tror det beror på att jag har haft planerat kejsarsnitt, alltså har min livmoderhals aldrig varit öppen (de måste bända upp den). Av vad jag har hört rekommenderas spiral först och främst till de som fött vanligt. Så det är ju inte alls säkert att det gör så ont på alla såklart! Men rekommenderas i alla fall! :-)

Desiree said...

Jag har hört att många tycker att det gör väldigt ont att sätta in spiral. Skönt att det är över för denna gånge och att du kan ha den i fem år nu utan att behöva bekymra dig. Roligt med nya glasögon. Det är jobbigt när de gammla blir riktigt repiga. Ha en nice helg.
Kram!