Friday, October 23, 2009

Tic-o-mania

Since I moved to Florida in 1996 I think the total tics (fästingar) I have encountered are 2. And they were both attached to one of our dogs, Bob. No surprise there, since he looooves to lay out on the grass and sunbathe.

But over the summer, we have had a total of 9 tics in the house! What gives? And they are not just on the dogs; I found one crawling on the couch, one on Sarah and last night, one crawling on top of our bed!!!

YUUUUUCCCCCKKKK!!!!

I hate tics, they just freak me out! Sarah is sooo interested in tics, she want to see me remove them from the dog, see me flush them down the toilet etcetera. But on that one day a few weeks ago when I was brushing her hair, and I calmly told her: "Oops, I think you have a tic on your head!", she freaked out and started screaming "Get it off me! Get it off me!" I tried to do just that, but it was a bit difficult when she was running around the room in a panic.

And last night! It was just pure chance that I had the overhead light on and Ken and I were talking, otherwise I would just have slipped under the covers with that big tic...

So I guess there must be some kind of record tic year or something. Oh great, now I can just feel my entire scalp crawling, like I have a bunch of them moving around up there on my head... I shudder!

Now I am going to pick up Sarah in school and then straight to the eye doctor to get a prescription for new glasses...

4 comments:

Taina said...

Och här kryllar det av fästingar! På vår hund får vi plocka hur många som helst i veckan. Nu får han Frontline Plus som ska se till att de dör men de kommer ju med in i alla fall. Jag hade den värsta sorten i huvudet förra året, en deer-tic som bär på alla sjukdomar. Fick åka till läkaren, ta ut den och käka antibiotika. Minstingen har också haft i huvudet men den kunde jag plocka ut själv.

Äckliga är de i alla fall!

Trevlig helg!

Camilla said...

Fastingar ar verkligen INTE trevliga alls. Jag fattar inte riktigt vad de har for syfe heller, men nat ar det val eftersom de finns.
Mammas hund fick hjarnhinneinflammation orsakad av fastingar, 3 ggr!! Stackars hund, hon bara skrek av smarta. Nu far hon bade Frontline i nacken & ett sarskilt fastinghalsband. Mamma tar inga risker.
Ha det gott

Saltistjejen said...

O jag hatar också fästingar. Tror det är den där kämslan av att sitter FAST!!!! För myggor suger också blod och jag får eländiga bett av dem p g a allergi. Men fästingar känns mycket värre. Visst det kan sprida smitta också vilket såklart gör att det känns obehagligt, men även utan tankar på detta så är det mycket värre med just fästingar. tycker jag.
Hu!

Anne said...

I Sverige (speciellt runt Mälardalen ju där jag tillbringar mycket tid) och på Åland kryllar det av fästingar, såna där äckliga som kan bära på TBE och/eller borrelia. Där har jag stor skräck för dem, hört så många stories om folk som blivit så sjuka. När jag bodde i Stockholm vaccinerade jag mig regelbundet för TBE. Men här i USA har jag släppt den rädslan, tänkt att tack och lov slipper man såna äckliga kryp här. Men det kanske var förhastat tänkt och helt felaktigt.
Jag har inte hört så mycket om fästingar här, men du har dem hos dig alltså. Läser att Taina i sin landsända också har dem. Jag får göra lite research och se om de finns här. Antagligen. Det är väl jag som levt i förnekelse och stoppat huvudet i sanden. Äckliga är de i alla fall, så små men kan sprida så mycket skit.