Monday, March 4, 2013

Skolan

Usch, jag har verkligen våndats hela helgen över det där brevet vi fick! Även om jag vet att vi har rätt och Sarah har noll "unexcused absences" så betyder ju inte det att automatiskt att skolan river brevet och säger ojdå, javisst har ni rätt. Det där brevet indikerar ju att något är fel, och man vet ju aldrig om skolan kan trilskas...

Imorse beslutade jag mig för att personligen gå in på skolan och prata med dem hellre än att ringa, fast det stod att jag måste ringa och boka en konferens med rektorn. Det här har hängt över mig hela helgen, och jag ville ha en klarhet NU!

Innan jag åkte dit kollade jag i Sarahs kalender, alla elever har en stor agenda/kalender där de skriver ner alla läxor och viktig information, och den används också som kommunikationsverktyg mellan lärare och föräldrar. Alla prov de gör skickas hem, och man måste skriva under att man har sett dem. Samma sak om ens barn har gjort extra bra ifrån sig eller om det är något som man kanske behöver hålla ögonen på.

Föräldrarna måste skriva under i kalendern varje kväll att de har läst allt, det är väldigt noga. Man måste också skriva under i en lista att ens barn har läst 30 minuter varje kväll (det är del av deras läxa varje vecka). Och ibland får man då en extra mapp hem med en massa prov de gjort och man måste skriva under att man sett dem. Plus då en "progress report" varje kvartal där det står hur eleven ligger till betygsmässigt plus en notering från alla lärarna hur det går i klasserna, och så vanliga betygen såklart.

En hel del, vilket är bra eftersom man ju faktiskt har koll på vad som sker i skolan.

När ens barn är sjukt måste man ringa in och anmäla det på ett specifikt nummer innan skolan början för dagen. Skulle man missa det får man ett datoriserat samtal automatiskt som säger att ens barn saknas den dagen i skolan (och det räknas då som "unexcused absence" och hamnar i deras permanneta arkiv). Så de har stenhård koll på elevernas frånvaro. Det är endast godkänt att vara hemma om man är sjuk eller om något har hänt i familjen, såsom ett dödsfall eller liknande.

Om man känner för att ta ledigt en fredag så man kan åka iväg på semester ett par dagar, då räknas det som en "unexcused absence". Men man kan ju alltid kringå det genom att ringa in sitt barn sjuk, om man nu så vill ljuga... :-)

Så fungerar det alltså på vår skola. Varje gång Sarah har varit sjuk så har jag ringt in det. Jag har aldrigt fått något automatiskt samtal om att "hon saknas" från skolan, så allt har ju varit OK då, eller?

Det var ganska snabbt kollat i deras databas att visst, Sarah har NOLL "unexcused absences", precis som jag visste. Jag hade dessutom en lista med alla datum då hon varit borta, eftersom jag alltid skriver upp det i hennes kalender, och de kollade av att de hade alla de datumen som "excused absences".

Tydligen har de fått ett nytt datorsystem som orsakar problem, jag behövde dock inte oroa mig, de skulle fixa och ta hand om felet. De behöll brevet eftersom de måste kontakta skoldistriktet och korrigera det här, men som sagt, de lovade att allt var OK.

Puh! Jag visste ju att jag hade rätt här, men man vet ju aldrig hur hårt man kanske måste få kämpa för att få det fixat...

Härligt att få den TUNGA vikten bort från axlarna! :-)

No comments: