Monday, November 12, 2007

Guinea Pig Info

I have mentioned this for a long time now, in fact, we have been thinking for about a year now to get Sarah a guinea pig (marsvin in Swedish).

I don't take getting a pet lightly, since I consider it a huge responsibility. I am flabbergasted by people who seem to get pets as accessories, just to get rid of them when they turn out to be a lot of work, or when the novelty wears off... Disgusting! A pet for me is part of the family. I have found a couple of local rescues that have guinea pigs in need of new homes, which makes me feel a little better knowing we can help a guinea pig in need of a home.

I think after a lot of research we are ready to commit to a guinea pig. My only concern would be how the dogs would handle it. Of course the guinea pig would never be left alone with them, but I was wondering if any of you might have some advice about this, or any good tips or information regarding guinea pigs.

2 comments:

Lullun said...

Helt rätt (enligt mig alltså :-) ) inställning till djur och ansvar. Några smarta råd angående marsvinsägande och hundar har jag dock inte just nu, även om jag (respektive pappa) har haft många, både marsvin & hundar genom åren. Vill också gärna själv köpa något liknande till min lillkille när han blir lite äldre. Det är ju bara så lärorigt & kul att växa upp med djur. Men vi får tyvärr inte ha husdjur i vår lägenhet... :-(
Jo förresten; ett råd har jag; om det är en hane ni köper; se till att ha en hög kant på buren eller skydda väggarna på något annat sätt, för de markerar gärna sitt revir genom att kissa så högt upp de bara kan... *hihi* :-)

Anne said...

Jag hade marsvin när jag var liten och jag älskade det. Perfekt husdjur för barn, de är så goa och enkla ha att göra med och som barn tyckte jag väldigt mycket om att ta hand om mitt marsvin (sen fick mamma städa buren, men det är ju en annan sak...).

Jag kan alltså bara rekommendera marsvin, suveräna husdjur för små och stora barn. Många säger "det är bara ett marsvin" men som du säger så blir de en del av familjen och man fäster sig så enkelt och lätt vid dem. Kloka djur är de också. Mitt marsvin lät alltid kurr-kurr när man gosade med det och så lät det iiiihhhh (som en ambulanssiren) när man kom in med färsk persilja (som av nån anledning var en av favoritmaträtterna). Man lär "känna" sitt marsvin.
Oj, nu babblar jag på märker jag. Jag kastades tillbaka till en svunnen tid och kom bara ihåg hur härligt det var med marsvin.

Inga råd angående komnbinationen marsvin-hund, men flera av mina kompisar hade den mixen och det funkade såvitt jag vet bra. Dock ska man nog alltid ha uppsyn över hund och marsvin, när marsvinen är i buren så borde det inte gå för hunden komma in eller annars välta/öppna buren (många burar hade dock öppet tak på min tid).
Men är marsvinet fritt ute och man leker med det så bör nog man vara försiktig och ha koll ingen hund börjar nafsa. Känner till en avlägsen bekant som hade hund och marsvin och vid ett obevakat tillfälle då marsvinet var fritt hade hunden nafsat så hårt i marsvinet att marsvinet måste avlivas. Även om inte hunden hade elakt syfte så är ju marsvin små och känsliga och lite bufflande och nafsande från en hund kan vara tillräckligt för att döda eller allvarligt skada marsvinet.