Friday, May 2, 2008

Lista!

Hittade denna lista hos Desiree, och listor är ju alltid kul, eller hur Annika?

Hur länge har du bloggat?
Ja halvdant sedan 2002, men på allvar med regelbundna inlägg sedan våren 2007.

2. Hur såg din bild av bloggar och bloggare ut en månad innan du själv börja blogga?
Hade ju inte riktigt hittat alla trevliga bloggar som jag nu följer, då var det mest något som var och en gjorde privat som en onlinedagbok, liksom.

3. Vilken var den första blogg du förälskade dig i?
Kommer inte riktigt ihåg, men jag tyckte det var jättekul att hitta alla andra utlandssvenskar och se hur deras värld var.

4. Hur känner du dig inför dina första blogginlägg, när du såhär i efterhand läser dem?
Ja det var ett ganska långt inlägg för att komma lite up to date så att säga.

5. Hur många bloggar återvänder du till regelbundet som läsare?
Det är 23 stycken som jag följer regelbundet, och ibland hittar jag nått kul någon annanstans med.

6. Av de bloggare du läser, hur många procent är dagboksbloggar och hur många är ämnesbloggar/t.ex. teknikbloggar, modebloggar, politikbloggar?
100 % privata dagboksbloggar, 90 % utlandssvenskar.

7. Nämn en bloggare (obs länka) som verkar väldigt olik dig, vars blogg du tycker om?
Sonja och stormen

8. Nämn en bloggare (obs länka) som verkar väldigt lik dig, vars blogg du tycker om?
Det är ju de flesta som har samma typ av stil som jag gällande berättandet, så det skulle vara svårt att välja bara en.

9. Vad tycker dina närmaste om att du bloggar?
Det har blivit ett ganska viktigt verktyg i att hålla familj och vänner uppdaterade om vad som sker i vårt liv, och jag behöver inte längre skicka en massa kort till folk, de kan gå in och titta på bloggen då och då för att få en uppdatering och se kort.

10. Tycker folk som känner dig att du är dig själv i din blogg?
Jag är helt mig själv, kanske inte lika knasig som jag är i verkligheten.

11. Har du hittat en fungerande gräns för hur privat du vill vara i din blogg, eller tänjs den gränser hela tiden?
Jag gick lite fram och tillbaka med att använda namn och så där, men nu känns det som om jag har en OK balans.

12. Nämn några saker som du aldrig skulle blogga om och varför?
Superpersonliga grejer håller jag ute. Jag skriver inte heller om skvaller som kan få någon i familjen att bli ledsen. Man får ju tänka på att folk i hela världen kommer att läsa vad man skriver. Jag är ganska öppen IRL, men det finns ju en gräns.

13. I vilken utsträckning bloggar du för att få bekräftelse tror du?
Jag bloggar för att ha ett bättre minne av vardagslivet, både för mig och min dotter. Men det är alltid kul att få trevliga kommentarer!

14. Tror du att man kan lära känna en person genom att läsa hennes/hans blogg?
Ja jag tror det. Jag träffade ju min man som jag har varit tillsammans med i 12 år, och vi umgicks enbart via nätet innan vi träffades IRL efter någon månad. Det kändes som om vi kände varandra nog för att det skulle vara en gnista där. Och kan det ske så kan man säkerligen få vänner på detta vis med.

15. Har du träffat folk IRL (in real life) efter att ha fått kontakt med dem via bloggen?
Ja vissa bloggar jag läser kände jag ju personerna innan jag började läsa bloggen, men det räknas ju kanske inte J! Jag skulle tycka det vore jättekul att träffa utlandssvenskar som jag ”umgås” med i bloggvärlden. Ni är jättevälkomna att komma förbi oss om ni har vägarna förbi Floridas västkust!

16. Tror du det kan vara skadligt för vissa personer att blogga?
Både och. Om man lever genom bloggen så är det ju inte hälsosamt. Läste om en tjej som sa att hon inte kunde gå med på bio, eftersom hon skrivit på bloggen att hon skulle komma tillbaka om ett par timmar, och hon oroade sig att hennes läsare skulle bli oroliga om hon inte skrev då hon sagt att hon skulle göra det! Å andra sidan är det nog alltid nyttigt att skriva ner saker och ting. Speciellt om man är frustrerad eller stressad. Det är liksom terapeutiskt!

17. Har du någonsin blivit sårad av någonting som skrivits till/om dig i kommentarer eller i andra bloggar. Och i såfall: Hur har du hanterat detta?
Man kan ju inte alltid ha samma åsikter om allt. Jag kan bli lite stött, men jag känner att jag har mognat med åren, och att jag kan låta sådant glida av mig, som vatten på en gås. Det är ju det som gör livet intressant, att vi alla är så olika.

18. Har du skrivit saker du ångrar i din egen eller andras bloggar?
Nej. Skulle i så fall vara att jag inte kommenterar andras bloggar så mycket som jag skulle vilja.

19. Hur ser bloggandets nackdelar ut, för dig?
Ja det kan ju ta upp en del tid, men man får ju vara vettig och inte spendera för mycket tid.

20. Tror du att du fortfarande efter två år bloggar?
I så fall: Tror du att ditt bloggande förändrats då? Jag hopas verkligen att jag fortsätter, det känns viktigt att kunna ha dessa minnen bevarade för min dotter. Ibland oroar jag mig lite för vad som kan hända med bloggen om bloggföretaget försvinner och dylikt.

21. Tror du att bloggarna har (eller kommer att ha) någon inverkan på vår kultur, eller är de en grupp människor som mest påverkar varandra?
Bloggandet har blivit oerhört mainstream! Det känns lite för mycket ibland kanske. Men samtidigt är det ju en samhällsutveckling.

22. Avslutningsvis 1: Kan du sammanfatta kort vad ditt bloggskrivande har betytt för dig?
Jag har fått en inblick i andra utlandssvenskars vardag. Det är alltid intressant att se hur lika man faktiskt är i sina vardagssituationer. Ger en dessutom ett bollplank för att få svar på situationer som man inte alltid vet hur man ska hantera.

23. Avslutningsvis 2: Kan du sammanfatta kort vad bloggläsandet har betytt för dig?
Det känns lite som om jag har fått tillgång till en ofantlig resurs av likasinnade som alltid finns där, och som jag kan lära mig oerhört mycket av.


24. Nämn 5 bloggare som du vill ska svara på enkäten.
Det är upp till var och en tycker jag.

5 comments:

Petra H said...

Kul att läsa din "bloggintervju"! Tänk att du har bloggat sedan 2002, det är imponerande! Även att du träffade Ken på nätet för 12 år sedan - det måste verkligen ha varit supernytt med internet-dating då?!
Jag har också funderat på det där med hur länge man kan behålla sin blogg om företaget skulle försvinna. Jag sparar alla mina inlägg i word bara för uti fall att..
Trevlig helg!

S w e F l o said...

Maken tyckte det var pinsamt att säga att vi träffade spå nätet, så i början sa han att vi träffades genom gemensamma bekanta. Numera är det ju skåpmat att man träffats online!

Lullun said...

Kul du också svarade på listan. Ja visst har det öppnat ögonen på en och hjälpt en i några situationer, det att ha hittat andra utlandssvenskar på webben. Och som Petra hann före med; det var tidigt ute med netdatingen. Minns ju hur småknasigt tyckte det var i början. Nu har jag dock många vänner och släktingar som träffats på det där sättet och själv skulle jag säkert testa om jag blev singel. Man lär ju faktiskt känna varandra genom att skriva och jämfört med kontaktannons i tidningen så är ju webben 1000 gånger bättre! :-)

Desiree said...

Ah roligt att du valde att svara på denna lista. Det är kul och interessant att jämföra svar hur man ser och uppfattar saker och ting angående bloggandet. Imponerande att du började så smått redan 2002, då borde bloggvärlden varit väldigt ny eller? Tycker inte alls att det är pinsamt om man träffat sin fru eller man via nätet. Inte längre iallfall, det verkar bli vanligare och vanligare. Nu känns det som det är ett sätt som vilket annat sätt som helst.

Annika said...

Japp, listor är kul. Men jag har bestämt mig för att ligga lite lågt på listfronten nu. Men denna är ju mer som en intervju så...ja, vi får se.
Tycker det är kul att läsa hos er andra som fyllt i!