Thursday, July 17, 2008

Keep it coming!

As you all know by now I work as a freelance translator. I have been doing this full time (as much as being sick and having a new baby allowed) for the last 8 years.

This year seem to have been my breakthrough year. Mainly probably because I am not battling my disease anymore, but I have just become more established and my name is in more translation agencies databases. I have a nice bunch of regular clients that are happy and keep coming back, and I get more referrals from happy clients.

This all translates into more work, which in its turn translates into more money for me. In the beginning it was not at all easy to make a living as a freelance. In fact, I would never been able to survive on my own, without Ken.

But now it seems to produce a regular, decent income! I am so happy, worrying about money is never fun. Yesterday I landed my biggest client as of yet. To start I will do 120,000 words, and that is almost $15,000. In a couple of months! And it seems it might be more coming from that client as well. To top it off nicely the agency manager is very nice and easy to work with, the project is fairly easy, they have a good reputation as to their payment practices (after all, what good is it to make money if they don't pay me?)


I got the first 20,000 words yesterday, due next Friday. This means full time summer camp for Sarah next week, and full speed for me. I should still be able to take time off for both my Swedish visits coming up, first cousin Mari on August 28 and then my mom (grandmother) and aunt on September 21.

And this is on top of regular work that I will be doing to. My plan is to pay off a high interest credit card I have. I am not sure what happen, I know I am not the only one, but all of a sudden interest rates on credit cards just started to go up a LOT! So this gets me a chance to get rid of that. Then I have to pay a large chunk of payroll taxes and some of my student loan that is due in the end of August.

But this gives me a fairly good position for spring to work and put away money for another trip to Sweden... I just wish it was as cheap to go to Sweden as it is for Swedes coming here!

It is a nice feeling knowing I will have money this fall. They say money doesn't make you happy, but it sure make me very happy! :-)

6 comments:

Desiree said...

Åh stort grattis. Jag är så glad för din skull att du mår mycket bättre och att operationen verkar ha gått bra för dig. Underbart att höra att det går bra för dig och flyter på på jobbfronten också. Vad kul!

Stor grattis kram.
Desiree

Saltistjejen said...

Härligt!!
Jag säger som Desiree, skönt att din operation verkligen var så lyckad! Att du mår så bra nu och att du kan jobba mer och därmed få mer pengar att göra roliga saker för.
Får manf råga vad det är du översätter?? Vilken typ av texter? Vilken typ av företag?? Är det engelska till vilket annant språk??

S w e F l o said...

Jag översätter ALLT du kan tänka dig. Mest blir det tekniska manualer och dylikt, men mycket affärsrelaterat, videospel, hemsidor. Ibland får man knasiga jobb som kärleksbrev och obduktionsprotokoll. Det är ett väldigt varierat arbete faktiskt. Jag översätter från engelska till svenska och ibland till engelska. De flesta texterna är i word, ibland andra format såsom XML som man måste använda specialprogram för att fixa. Kan ofta vara väldigt kul, man blie allmänbildad! Just nu jobbar jag på en hemsida för ett företag som tillhandahåller möteslokaler och det som behövs runt omkring. Många projekt kan vara pågående flera år, tex ett för ett Nya Zeelndkst företag som tillverkar elstängsel. Intressant faktiskt, och ibland trista texter så man sitter och gäspar. Gör en del ideella översättningar för organsiationer som jag gillar med.

Neta said...

Hejsan Tjejen.

Vad kul att du bor i Bradenton ( tror jag i alla fall ). Jag har varit där ett antal gånger.
Min dotter som är 18 år nu bor på IMG Academy, som är en idrottsakademi.
Först var hon ett år och bara tränade för att sedan komma hem och gå på gymnasiet, trodde jag!!! det var ju omöjligt att få hem henne efter det året, så nu har hon gått ett år på High School och åker tillbaka den 20 augusti för grade 12. Sedan är det bara att hoppas att hon kan få stipendium till college.

Gillar bradenton- Sarasota även om det är lite dött, jag är nog mer en storstadsmänniska. Brukar åka ut till S:t Armands Circle å strosa runt . Sedan var jag för feg att hyra bil i början men de sista gångerna har jag gjort det, ooh det har varit förvånansvärt lätt att köra. Fast jag är fortfarande feg att ge mig iväg där jag inte hittar bra.
Nästa gång jag kommer tillbaka blir slutet av Maj 2009 för Graduation, sedan får jag se var det blir, bet beror ju på vilket college hon hamnar på.

Ha det bra från Neta i solna Sverige.

Tezz said...

Läste lite mer i bloggen nu så ser att det är översättningar du jobbar med, jag gör också en del sånt och tycker det är riktigt bra jobb. Man kan ju förstå att hemmajobb är eftertraktade eftersom det är så flexibelt. Tycker det är perfekt, särskilt nu på sommaren! Riktigt så varmt har nog inte vi, men vi slipper regnet, i alla fall än så länge :)

Har alltid haft en dröm om att åka till USA, hur kommer det sig att du flyttade dit?

S w e F l o said...

Jag åkte första gången till USA som 19 årig au pair, sedan fick jag lust att åka igen när jag var 23. Skulle stanan i 9 månader, men träffad emin nu make och kom tillbaka med studielån och gick på universitet här. Efter någr aår gifte vi oss och på den vägen är det, nu 12 år senare!