Friday, May 21, 2010

Lite nytt på väggarna



För ungefär ett år sedan köpte jag tre planscher i affären ute i vår kära Myakka River State Park. Hela familjen är väldigt intresserade av djur och natur, med speciellt intresse i just Floridas flora och fauna.

Tyckte det var lite kul speciellt för Sarah att ha fåglar, palmer och snäckor vanliga i våra trakter på väggarna, och samtidigt ge henne lite information så hon kan lära sig mer om vad de heter och så, perfekt nu när hon läser ganska bra.

Jag köpte tre ramar från IKEA eftersom det krävdes väldigt stora ramar (bilderna är 53x75 cm) och det blev billigast så. Dessutom gillar jag ramarna i RIBBA-serien. Dock passade inte passepartouterna alls, och det är oftast dyrt som sjutton att specialköpa, men det fick gå an för den här gången...

Jag gick till Michael’s, en här i USA ganska känd kedja som bl.a. har egen inramare i affären. De visade sig dock vara väldigt ointresserade i att hjälpa mig och jag gillade inte deras idéer om hur passepartouterna skulle se ut, så det blev ingen affär där.

Ken lovade då att lämna in dem till den inramare som han använder för företaget, och som även ramat in en del till oss privat. Visade sig dessutom vara billigare än Michael’s i slutändan, men med oerhört mycket bättre kvalitet.

En med kust- och våtmarksfåglar från Florida, en med palmer från sydöstra USA och en med snäckor från Floridas golfkust. Det är ganska stora skillnader mellan vår sida, golfsidan, och atlantsidan på andra sidan Florida. Bland annat fisk- och snäckarterna skiljer sig åt mellan sidorna.

Vår sida har dessutom vitare och mycket finkornigare sand (ofta som barnpuder), med som följd mer turkosfärgat vatten, och vi har mer tropiska förhållanden med lugnare vatten (mindre vågor) och inte så stor förekomst av hajar. Hajarna gillar atlantsidan eftersom den mat de gillar håller sig till de kallare strömmarna där. Jag är absolut mer förtjust i just vår golfsida!

Så nu har vi lite nytt på väggarna som hela familjen faktiskt är glada över. Inte bara några fina bilder utan alltså något som vi alla är intresserade av, lite kul!

4 comments:

Saltistjejen said...

Vad roligt! jag gillar också sådana typer av planscher. Fint blev det och så kan man lära sig lite samtidigt!
Kram!

Desiree said...

Det där blev ju kanon! Superfint men också jättekul att ha på väggen. Precis sådant där är något jag själv väldigt gärna skulle hänga upp hemma hos mig också. TYcker att det är toppen att dels få lära sig lite vad saker och ting heter samt tycker jag att det är väldigt dekorativt. Underbart! Det där med ramar kan verkligen bli hur dyrt som helst speciellt om man har lite udda mått och vill ha en ram som passar perfekt. Det brukar ju bli billigare att ta någon standard storlek och försöka passa in på något sätt. Vi brukar ofta gå till Michael´s för ramar. Ibland har de ramar som funkar och ibland inte. Det är ju toppen att ni kan använda er av den inramare som Ken känner.
Kul att även få upp lite nytt på väggen. Just sådan konst ger så mycket.
Ha en skön helg.
KRam

Marianne said...

Så fint! Det är ju perfekt för Sarah så att hon lär sig - ja kanske för dig och Ken också : ) Jag älskade sådana där planscher när jag var liten, nu också förresten. Som du säger, inte bara en fin bild utan också någonting som man har nytta av.

Bra att ni hade en bra inramare. Min bästa inramare är kvar i Istanbul : (

Kramar!

Anonymous said...

Ja, Golfsidan är definitivt vackrast!
-Mari-