Tuesday, June 7, 2011

Bil

Kens bil är inge kul. Alls. Det är en Chrysler Sebring Convertible, och jag är mäkta trött på den bilen...

Förra sommaren var det en hel del strul med den. Vi hade innan sagt att vi skulle vänta och köpa en ny bil (och dp skulle Ken ta min Corolla och jag den nya). Meningen var att vi skulle köpa ett hus först. Men sedan beslutade vi oss för att vänta med huset eftersom marknaden fortfarande är på väg ner och vi var trötta på att nästan köpa ett hus och så i sista sekunden drogs mattan under oss bort. Tre gånger.

Men då bilen började krångla förra sommaren tyckte jag att vi kanske skulle tidigarelägga bilköpet eftersom Kens bil krånglade och det ju kan dröja innan vi köper ett nytt hus. Men Ken tyckte att det var bättre att lägga ner en massa pengar på att fixa till bilen istället och då kunna ha kvar den ett par år till.

Sagt och gjort. Men den har trilskats ända sedan dess. Så det blir ju pengar på pengar att fixa. (Vi har nog nästan lagt ner priset för en halv ny bil för att fixa till den gamla vid det här laget. Typ.)

Nu har den pajjat igen. Och vi vet ännu inte, men den här gången kan det vara ett allvarligt fel, ett som inte är värt att fixa, hur man än vrider och vänder på saken.

Så det kanske blir en ny bil nu i alla fall (vi känner inte att begagnat är värt priset). Jag hade velat ha en bil där man kan sitta minst 7 personer, eftersom det är praktiskt när många kommer på besök. Men det är ju inte så smart kanske, med tanke på bensin och så. Plus, besök har vi ju inte så ofta, i alla fall oftast inte fler än 2 åt gången. Min nuvarande bil är en Toyota Corolla, en kanonbil. Har aldrig haft problem med den alls, 2 säkringar har gått över 8 år! Det är allt! Så det lutar mot en till Corolla eller något likvärdigt.

Jag har hyrt en bil för veckan som kommer, så Ken har min. Det är en Chevrolet Cruze, likvärdig med Corollan, så det är ju ett bra tillfälle och provköra den och se hur jag gillar den.

Sedan har vi det där med wrapping...

Exempel på wrapping
Ken vill linda in den nya bilen med reklam för firman. Och jag förstår honom, det är ju bra reklam. Men han tänker baklänges. Min tanke säger att det är mer logiskt att linda in den GAMLA bilen, eftersom den redan har repor och sådant i lacken. Dessutom ska ju Ken köra den gamla bilen, och då kör han ju runt i de områden där hans firma ligger. Och parkerar utanför där varje dag. Jag jobbar hemma, kör typ till skolan och runt till bank, apotek och affärer. Inte samma reklampotential. Wraps funkar bäst på ljusa bilar, min gamla är silver. Jag vill ha en mörk bil, typ marinblå, mörkgrå eller svart när vi köper ny. Plus, jag vill helst inte köra runt i en reklam-o-bil. Helst inte.

Så vi får se hur det blir alltihopa... Bilverkstaden ringer väl senare idag med domen! :-)

No comments: