Friday, May 20, 2011

Bra bra

Imorse hade jag nått en magisk gräns, under 140 lbs/63.5 kg. Nu är det bara 5 lbs, dvs. nästan 2.5 kg kvar att gå ner till min målvikt, 135 lbs/61 kg. Och nu pratar vi verkligen MÅLvikt, för så lite är det inte standard att jag väger, det gjorde jag nog bara då jag var som sjukast.

Det är ju inget att sticka under stol med. Jag var inte direkt överviktig när jag var 173 cm lång och vägde 69 kg, men det kändes inte kul. Nu vid 63.5 kg börjar det kännas bättre. Och midjan! 11 cm minus där, va? Inte illa!

Och det här har faktiskt inte varit en svår kost att följa, man är ju aldrig hungrig (men jag tänker OFTA på socker...).

Maken startade på 195 lbs/88.5 kg och är nu nere i 179 lbs/81 kg. Han har redan passerat sin målvikt och fortsätter av bara farten.

Vi får väl se vad det slutar på när jag åker till Sverige, det är ju då vi ska gå över till en mer vanlig kost fast med hälsosammare alternativ. Och jag har inte bestämt om jag ska äta svenskt godis, men det lutar väldigt mycket mot att jag kommer att göra det, speciellt nu när IKEA ska sluta ta in annat än sitt eget tråkiga godis. Detta är ju en chans man får ta, liksom. Jag har hägringar om chokladdoppade skumbananer av någon anledning! :-)

Min gräns för vad som känns OK för mig att väga är nog 57 kg, vilket jag vägde efter operationen 2008. Det kändes lite för rangligt för mig, jag är ändå ganska stor och lång.

Men att nå 59-60 kg hade varit kul, bara för att i alla fall känna efter hur det känns. Jag lär ju i alla fall gå upp otaliga kilo under Sverige-resan, det räknar jag med i alla fall. Nu vet jag i alla fall hur jag enkelt kan styra om en viktuppgång med hjälp av lite LCHF när det behövs. Känns riktigt bra!

Tänk att JAG av alla personer känner mig redo för Beach 2011 (fast nu ska vi ju inte snacka om hur väl (ha ha) tränad jag är, förstås! :-) Min motion består uteslutande av mina dagliga promenader med hundisarna och lite simning/dykning då och då. Men det är OK. Jag känner mig lite mer i kontroll över min kropp nu, har liksom varit på avgiftning känns det som!

2 comments:

Fransyskan said...

Heja dig! Men det räcker nu! Du väger alldeles lagom för din längd! Själv är jag bara 167 lång och väger väl (äntligen) lite mindre än när du började kämpa mot vikten...! Och då har jag ändå redan gått ner 7kg!! Minst fyra kvar för mig, men precis som dig vill jag gärna ner till under 60 strecket! Så lågt har jag inte varit sen jag tränade nonstop och bara rasade i vikt.. Normalt ligger jag just på 63 kg.. Nog tjatat om mig. BRAVO! Kämpa på och köp hellre med dig några skumbananer och ät någon då och då, än att proppa i dig på sverigebesöket. Det är synd att starta ett socker sug igen när du (nästan) jobbat bort det ! Bravo!

SweFlo said...

De säger ju att med LCHF går man bara ner i vikt tills kroppen tycker att det är OK, och man har tom svårt att gå ner de där sista kilona de vill ha bort, eftersom kroppen reglerat sig till sin idealvikt. Sedan är ju min vikt inte så mycket muskler, så det ger ju en lägre vikt än för någon som tränar mycket. Men som sagt, det kan vara bra att ha några extrakilon till godo eftersom jag kommer att gå upp i Sverige, om inte bara i vattenvikt så i godisvikt! :-)