Thursday, May 26, 2011

Katt och Mums = kattmums?

Jag försökte ta en bild på katten som tyckte det var jättekul att gå framför datorskärmen och vara allmänt i vägen. Men hon rör sig hela tiden, och så fort hon sitter fint och jag trycker på knappen vände hon bort huvudet. Tänk att hon redan är strax över 6 månader, tiden går fort!




Förresten, igår var jag så suuuugen på nått gott och hittade ett Low Carb recept på cheesecake. GOTT blev det! Innehåller 3 paket Philadelhiaost (8 oz), 3 ägg, en matsked riktig vanilj, skalet från en riven citron och ca 1 cup granlated Splenda (sucralose).

Ingen "crust" (pajskal) och inget socket men ACK så gott! Hade lite mosade hallon på med (de bär som har minst socker av alla bär och tillåtna i måttlig mängd vid LCHF...) Jag råkade mosa hela cheescaken när jag tog ur dne ur ugnen (och den var så hög och fin), men den smakar ju lika gott ändå, speciellt nu när den fått stå ett dygn i kylen...

5 comments:

Malin said...

Gott!!Hur länge ska den vara i ugnen och hur varmt? Vill man ha pajskal kan man blanda mandelmjöl, smör, kanel och Splenda. Inte alls så tokigt, men beroende på hur strikt man är ska man kanske vara försiktig och inte äta för mkt mandel.

Victoria said...

Oooh, vad det låter gott, det måste testas! Håller med Malin, vill veta om ugnen så att det blir rätt.
Fast vad menas med "riktig vanilj"?
//Vic

SweFlo said...

Med riktig vanilj menar jag bara extrakt utan tillsat socker eller annat, finns ekologiskt flytande i de flesta affärer. Annars tillsätter de gärna high fructose corn syrup och det ä rimitationsvanilj.

Jag hade ugnen på 350F och inne ca 35 minuter. Jag hade i en liten back med vatten i ugnen, eftersom de säger att kakan inte spricker lika lätt då.

Blanda allt utom äggen med mixer först, och tillsätt sedan äggen.

Och försök inte att stjälpa en ännu varm kaka på ett fat, då blir den platt! :-) Låt svalna ordentligt först, gärna över natten.

SweFlo said...

Jag hade slut på mandelmjöl, men tänkte faktiskt på det! Men det räcker nog med de kolhydrater som är i philadelphia osten för min del. Originalreceptet hade mandelextrakt istället för citronskalet, så det kan man nog prova med! Kanske lite kakaopulver i smeten eller göra tigersmet, och sedan lite riven 70 % choklad ovanpå?

Victoria said...

Tack för receptkompletteringen!!
Nu ska här bakas cheesecake tills det kommer ut ur örona! ;o)
Kram och trevlig helg!/Vic