Friday, November 18, 2011

TGIF!

Wohoo! Ännu en helg börjar snart! Jag som många andra lider av tidsbrist. Jobbet tar så mycket, sedan när det är klart ska man fixa det grundläggande hemma-arbetet: handla, laga mat, tvätta och i alla fall lättstäda, hjälpa till med läxor och annat skoljox, ta hand om två hundar och en katt, ett barn och en make. Med undantag för Sarah så hjälper inte någon annan till (läs maken). Om jag inte tjatar och tjatar och tjatar.

Hans ursäkt är att han jobbar sju dagar i veckan. Visst, jag jobbar oftast bara fem dagar, men jag jobbar faktiskt heltid också. HUR många gånger har jag inte ältat detta, men han är man och har nog svårt att SE det eftersom jag ju jobbar hemma.

I vilket fall som helst så har de gånger han faktiskt hjälpt till mest irriterat mig. Jag vill ha saker gjorda på ett visst vis, inte hans vis. Så jag kan lika gärna göra det själv, liksom. Mycket fortare och bättre. Jag är definitivt dominant och vill ha saker och ting på mitt vis :-)!

Suck ja. Så jag tjatar lite då och då, och se, soptunnan blir oftast utdragen till vägen och hundarna får gå på långpromenad. Men det är typ allt. Om det inte är nått jag inte kan göra pga t.ex. styrkebrist eller liknande. Annars är det jag. Tur för honom att han verkligen jobbar jämt. Hade han varit en sådan där som gillade sport och drack öl framför TVn hela tiden, ja då hade det inte gått så bra för honom kan jag säga... :-)

Jaha, nu har jag gnällt av mig om det. :-)

Hade tänkt försöka hinna med en djupare städning tills torsdag nästa vecka (Thanksgiving), men vi får se. Vi har ju inga planerade gäster i alla fall. Och svärmor kommer inte förens helgen efter Thanksgiving...

Idag är det mest jobb som gäller, men lite tvätt och köksstädning också. Sedan ska Sarah till frisören och sedan är det fredagskväll.

Imorgon måste jag till köpcentret och hitta tre presenter. En till min mor (mormor) en till värdinnan för festen vi ska på imorgon kväll (ska bli kul att träffa lite nya människor) och sedan en liten julklapp till Sarahs lärare. Så jag har det gjort.

Annars är det nog inga direkt planer för helgen, men morgondagen är ju ändå redigt uppbokat, vi ska vara hos våra kompisar vid 4, och det tar 45 minuter att köra dit, så mellan shoppandet och det så...

På Thanksgiving kör vi med vår ganska nya tradition att gå ut och äta överdådig Thanksgiving-buffet på lyxiga Polo Grill. De har underbar mat, så gott det går närodlat och ekologiskt. Och supergott!

Men det blir nog tillagning av ett litet kalkonbröst eller så i alla fall. Så man har lite att knapra på. Och en pumpkin pie. Det tog ÅR innan jag vågade smaka pumpapaj, det lät ju inte direkt gott. Men det smakar precis som pepparkaka, så smaka om ni får chansen! Gott!

Nähä, nu har jag svamlat, nu måste jag dra igång jobbandet...

2 comments:

Saltistjejen said...

Jag tror det är lätt att det blir så när en person jobbar hemifrån. Det kan vara svårt för den som är borta hela dagarna att verkligen förstå och respektera att den hemmavarande personen faktiskt OCKSÅ JOBBAR. Sedan är det ju så också att om man vill få hjälp måste man få låta "hjälpen" göra det på sitt vis. Annars lär "hjälpen" tröttna. haha! Ett klassiskt problem. Jag kan känna igen mig i det och jag försöker faktiskt att tänka att "annorlunda är inte fel" och att huvudsaken är att man faktiskt hjälps åt. JAG hade själv inte gillat om ngn klagat på hur jag gör saker, så jag försöker t inte göra det till andra. Men visst kan det vara svårt ibland. ;-)
Hoppas ni får en riktigt skön och mysig T-giving!
Kram!!

SweFlo said...

Jag har lärt mig med åren att bita i tungan lite... Ungefär som när man lär ett barn något nytt, man får låta dem fixa det de ska själva så får man fixa till det när de är klara och inte ser på, så det inte blir ledsna! :-)