Tuesday, May 22, 2012

Tisdag

Hej. Tisdag idag.

Status: bihållor = FULLA med klet,
Humör = uppåt
Helg = snaaart!!!

Denna helg har vi vår heliga Memorial Day. Det är inofficiellt starten för sommaren här. Själva Memorial Day är på måndag, många är lediga 4 dagar. Vi håller oss dock till 3.

Vad gör man då över en Memorial Day-helg? Ja här i Florida gäller det att grilla mycket, bada mer och umgås med familjen. Typ. Så kastar man in en del parader och sådant också, eftersom det tekniskt sätt är en helgdag för att hylla de som har kämpat i krig för USA.

Vi har vår årliga båtdag på lördag. Vi hyr båt för en dag och kryssar runt mellan öarna här. Brukar vara kanonhärligt, dessutom väldigt trevligt att snorkla. Vi lägger alltid till båten vid Mar Vista på Longboat Key för en lunch i trädgården där.

I år blir det dock första året utan hundisarna. Det är en lång dag och jag tror det blir lite mycket för dem. Så de får stanna hemma och vila, grannen ska ta ut dem åt oss så de får sträcka lite på benen under dagen i alla fall. Annars brukar de vara med på båten och bada. Bob gillar att simma, Stan inte alls.

Har börjat fundera på att köpa en ny kamera. Jag är ingen bra fotograf och har inget brinnande intresse eller så, och min Canon funkar jättebra. Anledningen till dessa tankar är att jag vill ha en kamera som man kan använda när man dyker. Så det blir nog en ny Canon med just den funktionen. Ner till 33 fot kan man dyka, så det blir bra! Kul att kunna filma under vattnet med. Sarah kan ju få min gamla, den är ju fortfarande toppenbra.

Vi får se när jag inhandlar denna, men det blir säkert under sommaren. När jag väl har fått nått i skallen har jag svårt att släppa det, så det är ju liksom lika bra att ge med sig :-)! Ska bara spara ihop lite pengar först, jag har nämligen nu i veckan skickat in min ansökan om att bli amerikansk medborgare och fick punga ut med $680 för det.

Nu väntar jag på min kallelse för en sk biometrisk skanning då de tar fingeravtryck och dylikt. Har gjort det otaliga gånger innan i immigrationsprocessen, men de behöver väl en uppdatering antar jag. De flesta ansökningar tar ca 6 månader att processa, så vi får se.

Det enda jobbiga med det här är provet man måste ta, ett sk "civics test". Där får man 10 frågor av 100 möjliga om allehanda saker rörande det amerikanska samhället, och man måste ha minst 6 rätt. Alla säger att det är lätt, men det är nervöst ändå tycker jag.

I och med det amerikanska medborgarskapet kan jag då rösta i presidentvalet, och det blir enklare att resa eftersom jag reser på amerikanskt pass. Får också "nöjet" att sitta med i en jury om jag blir kallad, och kan göra militärtjänst, och som amerikansk medboargare kan man bli vald som politiker.

Det där med att rösta och passet är dock vad som hägrar. Och att slippa allt administrativt med att förnya mitt green card då och då.  Immigrationen här är inte direkt en väloljad maskin, om man säger så...  Det är dags nu, efter 16 år här i USA. Har liksom bara inte fått ändan ur vagnen innan. Men nu är det på G!

Såklart behåller jag mitt svenska medborgarskap, även om man tekniskt sätt avsäger sig det i amerikanska ögon. Enligt svensk lag är jag dock fortfarande svensk medborgare...

2 comments:

Saltistjejen said...

Lycka till med ditt nya medborgarskap!!!
Det kommer säkert gå finemang!
Skönt att du kan få det nu och därmed slippa tjafs med immigration.
Hur menar du med att man avsäger sig det svenska i "Amerikanska ögon". Måste man skriva på ett papper på det. Men det är ett papper som alltså inte gäller i Sverige?
kram!

SweFlo said...

När man blir medborgare får man svära en ed som inkluderar:

"I hereby declare, on oath, that I absolutely and entirely renounce and abjure all allegiance and fidelity to any foreign prince, potentate, state or sovereignty, of whom or which I have heretofore been a subject or citizen;..."

Man skriver sedan under med sitt namn när man svurit eden, så tekniskt sett har man "avsagt sig Sverige", så att säga. Men enligt svensk lag är man fortfarande svensk.