Thursday, October 16, 2008

Det var ju pressgurka!

Igår kom svärmor, och det var ju kul. Jag hade lyckats städa och jobba hela dagen, hur det nu gick till. När hon kom vid 2-tiden tog hon Sarah till lekparken, och de var borta i nästan 3 timmar, vilket var bra så att jag kunde jobba lite mer.

När det var middagsdags slavade jag rejält för att hon skulle få en fin middag, jag gjorde wienerschnitzel, potatismos och bondsås, och till det hade vi lingonsylt och pressgurka. Pressgurka! Kan ni fatta att min mormor har smugglat en flaska Perstorps ättika ända hit till USA så jag skulle kunna göra pressgurka så som jag kommer ihåg den hemifrån!

Smakade hon? Nä! Hon åt bara en liten, liten bit kött och potatismos, inget annat. Jag fick tvinga Ken att smaka en bit, han kan ju inte säga att han inte gillar det förrens han har smakat.

Så nu sitter jag med en stor skål pressgurka. Tur att det finns leftovers till lunch av allt... JAG tycker i alla fall att pressgurka är toppen! Och lingonsylt! Min kusin riskerade hela sin packning när hon smugglade in ett helt spann av det röda guldet (ett spann gick sönder i väskan...)

Men hallon-, jordgubbs-, blåbärs- och björbärssmulpajen som jag gjorde gick ner bra, med svensk vaniljsås...

Vaknade med en redig huvudvärk i morse, känner mig febrig och inte alls på G. Det är väl för att jag har så jäkla mycket med jobb att göra just nu...

Sarah var också hängig, men med henne vet jag att hon hellre går till skolan än sitter hemma. Hon hade lite feber med, men fick febernedsättande. Kan ju vara en liten reaktion från influensavaccinationerna från i tisdags, men de säger ju att det inte ska vara möjligt. Det är väl bara en liten förkylning.

Tillbaka till jobbandet nu!

2 comments:

Saltistjejen said...

Å!! Pressgurka! Shit!
Alltså gissar jag efter att ha läst ditt inlägg att ättikssprit inte går att få tag på här i USA??
Jag som skulle vilja ha det. För att lägga in sill och gurka och annat....
Hm, men men jag gissar att det inte finns. Har letat men inte hittat.

kram!

S w e F l o said...

Ac vad jag förstått går det att göra med vanlig "vinegar" (svagare), då skulle det funka med lika delar socker och det. Det vi använder är ju i princip 24 % vinäger. Ättisksprit gåt att få tag på, sk essence of vinegar, men är ganska dyrt.