Monday, October 1, 2007

Crème fraîche

I mentioned before that I couldn't get a hold of crème fraîche. Today I went to Whole Foods, which is quite a drive for me, but I had a feeling they might carry it. Besides, I needed to stack up on healthy kids' snacks...

They had it! On sale! Regular price was $5 a tub, holy cow! Now it was 2 for $7... So this will have to be used for something very special. Luckily it has a long expiration date...

They only had one brand, Vermont Butter & Cheese, but I heard that one is suppose to be good.

Any really good suggestions what to do with this liquid gold would be greatly appreciated!

6 comments:

Saltistjejen said...

Jag letade också just creme fraiche som en galning när vi just flyttat hit. Men såg det inte i en enda "vanlig" mataffär. Som svensk är man så van vid just denna produkt och man använder den til det mesta inom matlagning, så jag kände mig först lite ställd.

Men sedan hittad vi iallafall creme fraiche på "Fresh Direct" vilket är en det ställe vi handlar mest på, man beställer via internet och får det hemlevererat. otroligt smidigt!!!! :-)
Men det är som du säger väldigt dyrt!!!!!
Så nu har jag gått över till att använda sour creme till det mesta som jag förr använde creme fraiche till. man får prova sig fram med olika märken o sorter eftersom vissa går att värma/koka medan andra skär sig när man hettar upp dem.


Kul blogg du har förresten!! :-)
Jag ska kolla in den lite mer senare!!

Petra H said...

Jag har ett jättegott recept på äpplekaka med creme fraiche - men tyvärr är min receptbok nedpackad och ska skickas till Puerto Rico på fredag... jag kan återkomma med receptet om nga veckor :-)

Desiree said...

Jag undrar egentligen hur stor skillnad det är mellan sour creme och creme fraiche. Creme fraichen är väl lite krämigare och rundare i smaken men känner man verkligen skillnaden mellan dessa om man andvänder det i matlagning? Vad tycker ni?

S w e F l o said...

In general, crème fraîche and sour cream can be used interchangeably in most recipes, but crème fraîche has two advantages over sour cream: it can be whipped like whipping cream, and it will not curdle if boiled. I use sour cream anytime it is a cold dish, but if it is heated you can't. I think crème fraîche also has a much higher fat content.

Desiree said...

Aha, kul att man alltid kan lära sig nya saker från bloggens värld. Kanske därför vissa av våra såser har skurit sig då man lagat till dem. Jag skulle nog göra en god sås på den där cremefraichen men så är jag en sann såsälskare också.

S w e F l o said...

Älskar såser jag med!