Sunday, December 12, 2010

Söndag

Vi fick en hel del gjort igår. Vi var ute på stan och for runt, han med en trevlig (Mexikansk ) middag och inhandlade leksaker för Toys For Tots-driven. Och Sarah och jag har nu gjort vårat pepparkakshus, även om det kanske blev lite spartanskt... :-)

Sarahs pepparkakshus

Jag ville komma på något speciellt, lite mer personligt att skicka till Kens syster (som jag aldrig har träffat (bor i Colorado), men som jag tycke rmycket om, och jag har under sommaren fått hjälp av en släktforskare som bor i Utah (där de stora släktforskningsarkiven finns). Han är dessutom kompis med min moster Elisabeth.

Kens familj har alltid varit intresserad av att ta reda på vart de kommer från, men de har aldrigt vetat hur man gör osv. Så jag har nu luskat ut Kens rötter, på både mammans och pappans sida. Jag har lyckats hitta tillbaka till mitten på 1700-talet, så de kommer nog att bli helt ställda när de får läsa igenom allt! Jag har skrivit ut forskningen lite fint, generation efter generation så de kan se. Jag har dessutom inkluderat allt källmaterial med hänvisningar så de kan forska vidare själva om de vill.

Mer personlig kan väl inte en present bli, va? Så Kens mamma och bror får varsin, och så en till systern också. Systern får då dessutom en stor plåtlåda full med knäck och kola, som vi kokade igår, eftersom hon har visat intresse för svenska traditioner och liknande och dessutom är hon en gottegris...

Så har blev resultatet efter att vi paketerat knäcken och kolan:


Den fina plåtlådan ger en fin presentation med uppläggning som typ en traditionell chokladask med egenhändig etikett och allt...

Som tur var fick vi en del över som vi mumsade på igår. Gott!

Veckan innan jul får vi ju välja ut vår kattunge (men den kommer inte hem till oss förens andra helgen i februari), men vi har redan skaffat en del kattsaker. Eftersom detta kommer att bli en innekatt, och eftersom just den här rasen har ett stort klätterbehov, har vi bla. skaffat ett litet större "katträd" att ha på kontoret (där jag ju tillbringar större delen av dagarna). Men som ni ser går "trädet" alldeles utmärkt att använda både som julklappshållare (längst upp) och lekträd!




3 comments:

Mrs Clapper said...

Vilken fantastisk present! Det är nästan så att JAG blir rörd som inte ens är inblandad haha! Den kommer att göra succé!

Desiree said...

Superfint pepparkakshus! Wow vad duktiga ni har varit. Jag är helt säker på att din julgåva till Kens syster och även mor och bror kommer bli väldigt uppskattad. Det är en underbar present och aboslut väldigt personlig. Du har ju lagt ner väldigt mycket jobb på detta. De kommer nog också att gilla både knäcken och kolan mycket. Klart det blir succé som mrs Clapper säger.

KRam!

Anonymous said...

Ser fram emot att få se bilder på den kisse ni väljer. Så kul att du äntligen ska få en.
Smidigt att det inte är längre bort än Auburndale som de finns.

Kram
-Mari-