Sunday, December 19, 2010

Söndag

Igår vaknade jag av att det gjorde ont överallt, såklart var det ett lågtryck som dragit in över oss. Med sig hade det regn och rusk, men vi hade en trevlig dag. Efter att Sarah hämtades åkte vi ner till Sarasota och gick på bio, sedan en himmelsk god middag och sedan en sväng förbi Target för två sista julklappar och lite martiniglas som vi ska servera räkcocktails i på juldagen.

Efter detta var det Sam's Club som gällde, en jätte-enorm affär där man måste vara medlem för att handla (ganska vanligt med liknande klubbar i USA såsom Costco tex.) Sam's Club ägs av Wal-Mart och de är ganska spridda över landet. De har ofta storförpackningar men också bra priser.

Där blev det en enorm presentkorg till Kens nya favoritperson, underbara C på jobbet som verkligen är värd sin vikt i guld. Passade på att köpa en amerikansk julskinka och lite annat i matväg också.

På vägen ut kikade vi in i Sam's Club's spritaffär och vi fick med oss en flaska cognac, något vi båda aldrig faktiskt provat (vi dricker sällan alkohol över huvud taget). Men vi blev lite nyfikna när min syster hade prisat cognacen, så det fick bli en (dyyyr) flaska med fin cognac att fira bröllopsdagen med. (Och det var ganska gott, men ett litet glas räcker länge).

Ken har redan åkt in till jobbet och om en timme ska jag åka iväg för att hämta Sarah i Apollo Beach (straxt utanför Tampa). Sedan blir det en sväng förbi IKEA. Jag behöver bla. ett magnetiskt knivställ till mina finfina superknivar (de kan inte förvaras i en låda och de hade inget knivblock). Det blir nog en ask Paradis att ta med till kattuppfödaren på onsdag, det känns lite konstigt om vi inte har med oss något, även om jag inte känner människan. Lite svensk choklad kan nog inte skada! :-)

Jag behöver nya däck på min bil, så hoppas det inte regnar för mycket, jag är inte jätteglad över att behöva köra runt på slitna däck i detta väder, men vi ska byta dem efter nyår. Jag får se till att köra försiktigt!

Förresten jag älskar min bröllopsdagspresent, en ny HTC Mytouch 4G. Ken har samma mobil och nu kan vi videokonferensa med varandra (eller fejstajma). Den är supersnabb! Man kan om man har bra signal komma upp i 15-20 Mps vid nedladdning, det är lika snabbt som vanligt bredband i folks hem. Standard när vi är ute på stan verkar vara mellan 5-8 Mps, men det är verkligen snabbt!

När jag använde mig av vårat hemma-WiFi och mobilens 4G kombinerat kom jag upp i 54 Mps en gång, inte klokt hur snabbt det är (på en mobiletelefon)! Så nu behöver jag inte lida när vårat Internet försvinner här hemma (vilket händer då och då). Nu kan jag bara koppla upp min lilla bärbara dator (eller stora datorn) till mobilen och surfa genom den. Kanonbra som backup!

Dessutom är min mobil upplåst så jag kan använda den i Sverige, så vi kan hålla kontakten via videokonferens om jag och Sarah nu åker till Sverige i sommar som vi planerat. Vi får se om jag har råd att åka eller inte.

Det hade ju varit superbra, min mormor (som ju är min mamma med) fyller då 80, och det kommer garanterat att vara en superchans att få träffa släktingar som normalt inte skulle vara på Gotland, så det vore ju taskigt om jag missade den chansen...

1 comment:

Mrs Clapper said...

Hej!

Tack för tipsen med Hugo! Jag tog upp det med veterinären, men hon ville spara mina pengar (oväntat!) och hon trodde att det rör sig om att han fått en inflammation i magen, så nu ska han få äta specialkost i en månad så får vi se om det blivit bättre av det. Bara att hoppas!

Vad mysigt att åka och hälsa på katten, det finns ju inget bättre än husdjur och att få längta efter en ny familjemedlem!