Saturday, August 4, 2012

Lördag

Jaha, den här dagen blev ju inte riktigt som jag tänkt mig!

En hel del är makens fel. Han är på uselt humör och ritkigt retlig. Bäst att hålla sig borta från honom idag .

Det är stressigt på jobbet antar jag, och jag har lärt mig att inte ta det personligt, utan bara hålla mig undan innan det går över. Men jag var tvungen att bråka lite med honom, när han har helt FEL och jag blir sur. Men det är som sagt ingen mening med det. Det brukar gå några dagar och sedan kommer han dragandes med fötterna efter sig och ber om ursäkt, och ja, jo jag hade ju rätt! :-)

Imorse var vi dock iväg till stranden. Vi var där redan kvart över nio. Härligt, varmt och superklart vatten! Tyvärr hade visst sjögräs spolats upp för några dagar sedan, och det var nu fullt med småflugor som var överallt och riktigt irriterade en. Så vi gav upp efter endast 1½ timme. Makens humör hjälpte ju inte heller!

Sarah och jag duschade och sedan drog vi på stan. Vi var supereffektiva och fick tag på allt utom en sak till skolstarten.

Här i USA så köper ju föräldrarna allt material och lite till till skolan. Det är en hel del som ska inhandlas, och alla klasser har sin egen lista som man får och sedan ska handla efter. Mappar och papepr och pennor, plus en hel fel saker som fungerar som en pott för hela klassen, och det kan vara allt från pappersnäsdukar och handsprit till plastpåsar och pennor. Så en hel del blir det. Men nu så, bara EN sak kvar!

Sedan har skolorna vanligtvis öppet hus veckan innan skolan startar. Man får oftast först då redan på i vilken klass man hamnar och vilken lärare man får. Här byter man lärare varje årskurs och oftast får men helt nya klasskamrater varje år, kanske en eller två från tidigare klass. Det är ju både bra och dåligt på olika vis. Jag tyckte det var fantastiskt att gå i samma klass från i princip lekis upp till 9:an, och sedan även med några under gymnasiet! Man får ju starka vänskapsband på så vis.

Men å andra sidan så lär man ju känna fler personer och får en bredare kompiskrets med ny aklasser varje år. Här i USA verkar folk flytta ganska ofta dessutom, så det är nog inte så lätt att ha samma klass från år till år även om man försökte...

Det blir nog en filmkväll ikväll, men just nu sitte rjag och jobbar. Ken jobbar i vardagsrummet och Sarah leker med en kompis.

Imorgon ska jag försöka slappa lite, bara flyta runt här hemma och fixa lite. Har varit så stressigt hit och dit och fram och tillbaka ett tag nu. En lugn dag skulle vara bra!

Ja ja, så är det med det. Förhoppningsvis blir helgen bättre från och med NU! :-)

No comments: