Tuesday, August 28, 2012

Vips!

Så var den stormen i princip över!

Ja det lär bli lite molnband med regn här och där tills på torsdag säger de. Men inget som igår. Då fick vi lite skrämselhicka när telefonen ringde och det var automatlarm för tornadoes! DET har aldrig hänt på mina 16 år här i Floirda!

Med en orkan finns det ju olika hot: vindskador, översvämning och så små men mycket förödande tornadoes kan fara fram. Isaac var i mitt tycke en mycket mild storm för oss, absolut inget att oroa sig för. Men en tornado är ju en annan historia, de tenderar att vara väldigt farliga om man nu hamnar i vägen för en sådan.

Så när vi nu fick meddelandet om att vi omedelbart skulle ta skydd blev man ju lite skärrad. En sådan kan ju jämna hela huset med marken!

Ken var på jobbet, så det var bara jag och Sarah hemma (skolorna var så klart stängda igår). Hon var väldigt nervös och ville helst packa hela huset. Men man måste ju agera snabbt och då är det liv som ska räddas, inte annat. Så vi två, hundarna och katten plus ökenråttor i en liten resebur satt där inne på toan (det rum som är mitt i huset och inte har några fönster, alltså säkraste stället att vara på).

Jag följde nyheterna via mobilen, och efter ca 40 minuter verkade det som om vi var OK, de två tornadoes som hade varit i närheten hade gått mer norrut.

Sarah var märkbart uppskakad resten av dagen, och hon packade i smyg lite grann i fall en annan tornado skulle komma. När jag hittade hennes skolväska undangömd frågade jag henne varför den låg där. Då förklarade hon att hon ju villa ha med sig den in på toan om en ny tornado kom så att hon skulle kunna gå till skolan som vanligt ifall huset förstördes! Snuttan!

Vi fick sedan reda på att ingen skadats, men ett hus hade fått ett träd genom taket och i en villavagnspark hade flera "hus" blivit förstörda. Och en och annan poolinhängnad och staket hade visst inte klarat sig så bra heller. Men ingen var skadad, tack och lov!

Idag är det tillbaka till vardagen. Sarah är i skolan, och jag sitter och fixar på kontoret. Måste göra klart ett jobb, sedan ska jag förbereda för min nya dator som kommer idag! FedEx hade varnat för förseningar pga stormen, men de kommer en dag tidigare istället! :-)

Så det blir nog ledigt resten av dagen efter att datorn kommer, Det är ju alltid så tidsförödande och mäckligt att fixa till en ny dator... Ser inte fram emot det.

Jag kommer att ha mina gamla dator som den är på Sarahs skrivbord tills den nya är helt i gång, så jag kan jobba som vanligt utan störningar. Det är en hel del program som ska installeras, och jag tror jag måste uppgradera ett som är viktigt för jobbandet, och det brukar ta några dagar innan man får bekräfteslen, eftersom de fortfarande använder personer och ger en personlig service, inget är automatiskt. Så jag räknar med några $$$ som kommer att gå åt med att uppgradera allehanda program.

Sedan blir min gamla dator Sarahs.

Ska bli intressant att se hur det är att jobba med två skärmar!

1 comment:

Marianne said...

Ja det var verkligen skönt att ingen skadades i tornadon!

Jag förstår Sarah, vi hade ju jordbävningsväskor packade när vi bodde i Istanbul. Inte alls fel att ha en väska med vatten och nötter och lite filtar etc, ifall det skulle bli illa. Då kan man bara slita till sig väskan.

Kram!