Friday, May 15, 2009

Turtle nesting season

This morning I am watching the neighbor's little girl, the almost 4 year old Rosie. She is such a sweet little girl and she is really enjoying playing with Sarah's toys.

Sarah knew she was coming over, so she just smiled and said to me: "Mommy, just make sure she doesn't play with my lip gloss, OK?" Such a little big girl!

I happened to look out the window to the backyard, and I saw a mama Cooter trying to lay some eggs. It might even be the same turtle we saw back there around this time last year! Of course Rosie and I had to go out there and check it out:


6 comments:

Saltistjejen said...

Men vad HAFTIGT! Tank att ha en skoldpadda som lagger agg i sin tradgard! Hoppas aggen blir ungar! Blev det ungar forra gangen???
och vilken liten sotnos hon var lilltjejen ocksa! Himmel! :-)
Kram!

S w e F l o said...

Förra året försvann sköldpaddan innan det blev några ägg, bara ett stort hål i marken. Jag läste på lite om Cooters förra året, och det verkar som om de kan gräva en hel del hål innan de blir nöjda. Och det vore ju inte så bra att ha äggs mitt i gräsmattan, där folk går och klipper gräs. Förhoppningsvis hittade hon då och nu en lugnare lite mer avskild plats.

Grannungen är himla söt, VAD hon pratar och frågar saker, man blir helt snurrig! Jag är så van med Sarah, och hon är alltid så lugn av sig.

Åsa said...

Hej där vilken sötis! Hittade din blogg jag bor oxa i Fl..
Har en blogg på
www.trollydolly.se

S w e F l o said...

Hej Åsa! Vad kul att du tittade förbi, själv har jag alltid ögonen på skaft efter typ svenska dekaler på bilar, och själv ha rjag både svensk "regosteringsskylt" och dekaler, så man kan inte missa att jag är en svensk som kör omkring...:-)

Taina said...

Vad roligt! DET skulle min Minsting ha uppskattat. De har "vilda" sköldpaddor även här, vilket jag inte trodde. Blev så förvånad när vi gick ner till Farmington River och dottern påpekade om att det satt en sköldpadda på en gren nere i vattnet. Sure sa jag bara och sedan fick jag titta lite närmare. Mycket riktigt, det VAR en riktig Turtle. Coolt.
Förvånad att den lät er komma så nära om den lade ägg.

S w e F l o said...

Jag har förstått att sköldpaddor finns lite var som i USA, man är ju inte driekt van med det.

Cooters gräver en hel rad med högar innan de bestämmer sig för vilken hög de faktiskt ska lägga äggen i, så den var nog inte "ägg-redo" ännu, annars hade den nog inte varit så glad...