Wednesday, February 13, 2013

Onsdag

Idag har vi jobbat på att Sarah ska lära sig att vara ensam hemma i 2 timmar. Hon är väldigt mogen för sin ålder (fyller 10 i maj), och gör alltid som man säger, så jag är inte speciellt orolig att det inte ska gå bra. Hon har pappas mobilnummer och han vet att hon är ensam hemma, så han har mobilen till hands om det skulle vara något. Hon ska hålla sig inomhus, inte öppna dörren om någon ringer på, och bara svara i telefonen om vi ringer. Dessutom är grannarna hemma och det är något akut. Och hon vet hur man ringer till 911 och har adressen och telefonnumret hem i så fall.

Anledningen till att vi jobbar på detta just nu är att i sommar vill hon inte vara med på någon summer camp, precis som förra året. Men jag vill ju kunna gå på gymmet flera gånger i veckan.

Så vi har några val:

Att jag släpper av Sarah på Kens jobb och hon är där medan jag tränar (väldigt mycket extra onödigt körande)

Att hon skulle gå in till grannen (de ska ju inte behöva vara "barnvakter", och inte så kul att hänga där med "gamlingarna")

Att hon går med på gymmet (det vill hon inte, eftersom det var där hon gick på summer camp förut och det kommer att vara fullt med barn där)

Att hon stannar hemma själv under de 1½-2 timmar som jag är på gymmet (det hon helst vill).

När jag var liten var jag ensam hemma mycket, inga problem. Men på något konstigt vis känns det annorlunda nu. Det finns ingen lag i Florida om hur gammalt ett barn ska vara för att få vara ensam hemma, utan det handlar ju helt om hur moget barnet är och hur bra barnet är på att följa instruktioner osv. Många rekommenderar 12 år, men det är som sagt väldigt individuellt.

Så det där är ju inga problem.

Idag var Sarah hemma med ont i halsen och jag ville gå på Body Pump, så bra tillfälle att se hur det går. Hon har annars bara varit ensam typ 45 minuter här och där då jag varit och handlat.

Inga problem, så det ska nog gå bra. Jag ringde precis när klassen var slut och berättade att jag var på väg hem. Sarah: "Du har varit på den där Pump It Up-klassen eller vad den heter, eller hur? Du flåsar som bara den!" Ha ha!

Instruktören berättade att under en Body Pump-klass gör man ca 800 repetitioner. Inte undra på att det pirrar i hela kroppen nu! När jag kom hem tog Sarah och jag hundarna på en lååång promenad i värmen, och nu är det dags att hoppa i duschen!

I morgoon finns det egentligen ingen klass som passar, så jag hoppar kanske gymmet imorgon, vi får se.

No comments: