Tuesday, April 24, 2012

Tiden susar som vanligt

Snabbt går dagarna!

I helgen fick vi väldigt efterlängtat regn. Sarah tillbringade lördagen hemma hos en kompis. Jag varvade tvätt med att läsa.

Jag har läst klart alla tre böckerna i "Shades of Grey"-trilogin. Om man tog bort 70 % av alla sexscener så skulle det vara en riktigt bra serie, men det kändes som om jag ofta skummade förbi delar där de satte igång med sina sexuella aktiviteter. Annars är det en fin och spännande kärlekssaga faktiskt. Sexet gör ju sitt för att man ska fatta det djupa bandet mellan huvudpersonerna, men det blir lite för mycket tycker jag.

Läste dessutom Liza Marklunds senaste bok, "Du Gamla, Du Fria" i helgen, och den var helt OK.

Det känns som om jag inte åt något klokt hela helgen, bara onyttigt. Eller, ja egentligen bara inget klokt. Och lite onyttigt... Ja, ja en hel del onyttigt dårå! :-)

Det var gott med sallad med grillad kyckling igår kväll, behövde lite grönt kände jag.

Annars är det ett hemskt mycket jobbande som vanligt. På lördag ska vi ha kompisar på middag. Det blir nog italienskt tror jag... På söndag är det stort internationellt möte på Girl Scouts läger, Camp Honi Hanta. Det blir nog ett besök där såklart. Girls Scouts från hela världen kommer för att fira Girl Scouts 100-årsjubileum.

Nästa helg ska jag och Sarah åka på myshelg med Sarahs BFF och hennes mamma. Vi ska bo i en familjesvit på Nickolodeon Resort i Orlando. Jag och den andra mamman sover i egna sängar i "barnrummet" och Sarah och hennes BFF sover i en stor King Size-säng.

Hela resorten är som ett stort nöjesfält med två vattenparker, massor av olika 4D-filmer, underhållning och ett eget köpcentrum. Tanken är att vi ska ta oss dit på morgonen och tillbringa dagen i vattenparken och sedan se på film och äta gott på kvällen. Ska nog bli kul!

Jag har efter 8 (!) års funderande bestämt mig för att laseroperera ögonen. SÅ trött på glasögon. Vill kunna slänga på mig vilka solglasögon som helst, kunna dyka utan specialmask osv.

Jag har tunna hornhinnor, så jag kan inte göra traditionell LASIK, då man skär en liten "lucka" i hornhinnan och sedan laserbehandlar. Jag kommer att göra Epi-LASEK, vilket är den nyaste typen av LASEK (med E alltså). Då lossar man hornhinnan med en alkohollösning och använder ett specialinstrument för att lyfta det yttersta lagret och sedan laserbehandla. Fördelarna med Epi-LASEK är ganska många, ingen risk att "locket" kan lossna, eftersom man inte skärt något "lock", mindre risk för torra ögon, eftersom inga nerver har skärts sönder, mindre risk för komplikationer överlag.

Nackdelen med Epi-LASEK är att det tar längre tid att läka efteråt, och det kan ta upp till en vecka innan man ser klart nog för att köra bil t.ex. Det kan vara mer obehag efteråt också. Men de kortvariga nackdelarna överväger absolut de långvariga fördelarna.

Jag ska beställa tid för en konsultation här snart, och så hoppas jag inte på att jag ska backa ur. Igen...

För tanken på en laser i ögat är inte direkt jättekul... :-)

Stackars Bob var hos veterinären för blodtest igen igår. Han fick sin dos ökad till sju enheter. Vi startade ju på 3. Vi ska tillbaka på fredag för ett nytt test. Målet är alltså att hitta en dos som passar Bob, håller blodsockret nere utan att det blir för lågt. Nu när vi börjar komma upp i högre doser kan det bli lite trixigt och jag måste ha koll på honom så han inte får problem med för lågt blodsocker.

Nej, nu ska jag gå och ta blodtest på Bob och se hur det står till nu 4 timmar efter hans senaste spruta...

3 comments:

Victoria said...

Jag har också funderat på det det med att "lasra" ögonen, men jag blir alldeles kallsvettig av skräck vid blotta tanken på laser i ögonen. Kan man be om att få bli sövd, tro?
Kram//Vic

SweFlo said...

Man får tydligen lungnande medel typ valium, så man bryr sig inte så mycket under själva operationen. Och ögat är helt borta, ingen känsel alls efter droppar i ögat. Men jag vägrar titta på videor om hur det går till. Då vågar jag garanterat inte... Väntar nog tills skolan är slut, eftersom man oftast inte kan köra på 1-2 vecka eller så med Epi-LASEK. Då slipper man ju i alla fall oroa sig för att inte kunna släppa av och hämta i skolan!

Anonymous said...

vet vad du menar med att ta bort vissa av sexscenerna. Kanske börjar vi att bli gamla....
Vickan i England.