Monday, April 2, 2012

Dyr kräm

Idag hade jag en av mina två gånger om året-besök hos dermatologen för att kolla efter hudförändringar.

Eftersom jag har haft basalcellscancer (den lindrigaste av de tre olika formerna av hudcancer) och eftersom min mamma dog av melanom, så har jag väldigt stor chans att drabbas av melanom själv, därav koll två gånger om året.

Dessutom har jag så många leverfläckar så det räcker åt en hel familj (och lite till)... :-)

Denna gång blev det två misstänkta rackare som rök på ryggen och en på magen. Vi får se hur resultatet blir när de har kollat dem. Ofta har jag sk "dysplastic nevi", vilket betyder att det har börjat formas cancer. Då kan man lätt bli av med allt eftersom det sitter i själva leverfläcken. Har man tur har de skärt bort fläcken bra, eftersom man ska ha en viss marginal med normala celler runt om, annars får man gå in och skära lite extra en gång till, vilket ju inte är kul. Dessutom blir det värre ärr om man får skära mer, vilket som tur är bara har hänt två gånger.

Hur som helst, när jag var och gjorde mina micropeelar tyckte tjejen som gjorde det att jag skulle kolla upp näsan, eftersom jag har problem med lite "crusting", det försvinner aldrig och jag pillar alltid på det där.

Tur att jag nämnde det, det råkade vara något som heter actinic keratosis, en form av hudförändring som nästan alltid blir till hudcancer om man inte gör något åt det.

Eftersom just den här sitter mitt på näsan vill man ju inte ha ett fult ärr just där som alla ska glo på, så då finns det en annan form av behandling, en kräm som man smörjer på under två veckor och den liksom riktar in sig på de onormala cellerna och förstör dem, men lämnar de normala cellerna i fred.

Men smakar det så kostar det, MED försäkring fick jag betala $296,04! För en liten rackarns minitub! Hade en rabattkupong på $30, men i alla fall!

Och under behandlingen ska tydligen näsan se ut som jag är spetälsk, huden ska bli röd och flagna och se allmänt förjävlig ut. Så de föreslog att jag inte skulle gå på någon fest eller nått sådant på en eller ett par månader... Så kul i jul. Men hellre en röd näsa än en cancernäsa, eller hur? :-)




1 comment:

Saltistjejen said...

Vad bra att du tog upp detta ändå och kollade det. För det är ju verkligen inte bra om det får gå för långt med sådana saker. Hoppas nu att krämen ska hjälpa bra och att du inte får besvär av den. Men som du redan skrivit så är det ju bättre att ha det ett tag (OM det blir så) än att du blir sjuk.
Kram!