Tuesday, July 3, 2012

Amerikanskt medborgarskap

Idag var jag då inne i Tampa och gjorde biometrics, dvs de tog avtryck av alla mina fingar (tre i taget och sedan alla var för sig). De tog även foto.

Nu ska jag kollas via FBI om jag är OK, sedan kommer jag att bli kallad till intervju. Under intervjun kommer jag att genomgå ett prov som består av att d ekollar om man kan förstå och prata OK engelska, samt att man får skriva några meningar för att kolla att man kan skriva på engelska.

Det ska väl inte vara någr aproblem antar jag. Den stora delen av provet innebär ett sk civics test. Där får man 10 frågor utvalda bland 100 möjliga (som man vet i förtid och kan plugga på). Man måste ha minst 6 rätt för att få godkänt.

Dessa frågor handlar om allt möjligt inom amerikansk samhällskunskap och en hel del historia med specifika datum och personnamn man ska kunna t.ex. De som jag pratat med som tagit provet sa att det var enkelt, frågorna de fick var av det mycket enkla slaget. Men nervös lär man väl vara i alla fall!

Jag hoppas på att få en kallelse till intervju snart, men den genomsnittliga tiden är nog ca en månad från biometrics, hoppas jag i alla fall.

Immigrationen i Tampa had evisst flyttat, de nya lokalerna var väldigt fina och moderna, men det är allt lite nervöst att gå in i byggnaden. Man ska igenom säkerhetskontrollen först och allt känns väldigt government och sådär allvarligt liksom.

Men jag var in och ut på 45 minuter, så inte illa. Bilkörandet dit på nästan 1 timme enkel väg va rfaktiskt det jobbigaste!

Imorgon är det nationaldag här i USA, och vi ska ta oss ner på stan under kvällen för att se de stora fyrverkerierna de har över floden, brukar vara fint.

Ken ska jobba halvdag, själv tänkte jag städa. Sarahs BFF ska vara här hela dagen imorgon, så det blir ju kul för Sarah. Kanske tar jag ut tjejerna på lunch och glass, vi får se vad som hinns med. Tänkte åka och handla för att grilla lite imorgon med, lite amerikanska burgers, blir det nog.

3 comments:

Marianne said...

Vad spännande! LYCKA TILL!

Saltistjejen said...

Ååå härligt att du nu är så nära!
Kram!!

SweFlo said...

Jag hoppas det går snabbt tills jag får kellelsen, så man kan få det här "åbäket" ur världen! :-)