Monday, June 4, 2007

Glad

Jag satt och planerade lite på allt vi ska göra hemma på Gotland i juli, vi vill ju gärna hinna med så mycket som möjligt, vila kan vi ju göra när vi kommer hem!

Dessutom är det ju bra att kolla med den uppsjö av släktingar och vänner som jag vill träffa när det passar dem bäst, alla är ju inte på semester (även om det nog kan verka så i Sverige i juli!) Så vad som har växt fram är ett litet löst schema med saker som ska göras och personer som ska besökas! Konstigt, för normalt när jag är i Sverige så bara är jag, inget speciellt planerat, som hemma ungefär. Det är nog för att det brukade vara hemma... men mindre så numera...

Men denna gång blir det mer som en semester. Maken och dotter har aldrig varit i Sverige, och med tanke på att vi har varit tillsammans i 10 år så är det ju på tiden att K får se vart jag kommer ifrån... Det är ganska kul att planera alla möjliga "turistiga saker" att göra! En del grejer har jag inte gjort sedan jag var liten, och en del saker har det aldrig blivit av att jag gjort/besökt, som Stora Karlsö, t.ex.! Ska bli intressant...

Sista gången jag var i Sverige var sommaren 1998, vi gifte oss inte förens senare under december, så de flesta har inte ens sett mig som gift!

Året efter hade jag precis tagit examen och börjat jobba, så det var svårt att ta ledigt. Nästa sommar var jag i fullt sjå med att starta eget, så då blev det inget heller… Och 2001, ja då hade vi så mycket svenskt besök och vi jobbade mycket båda två… Och 2002 höll vi på och flyttade, och 2003 hade jag precis fått barn. 2004 hade vi just pungat ut med en hel del pengar när vi köpte huset, så då var det skralt… 2005, ja då försökte vi, men det var tufft för K att ta ledigt över huvud taget… 2006 jobbade jag på två långa projekt över sommaren, så då fick vi ju nöja oss med svenskt besök här i stället!

Och så har jag ju varit lite för sjuk sedan S föddes 2003 för att egentligen kunna ge mig iväg… Vi får väl hoppas på det bästa den här gången! Suck ja! Nu kan ju maken i alla fall inte skylla så mycket på att han måste jobba, eftersom han installerade en ny server i helgen och nu kan använda den bärbara datorn i Sverige som om han vore på sitt kontor på jobbet…

Eftersom det har gått 9 år sedan förra Sverige-besöket så känns det som om jag åker dit i form av turist. En besökare. Hu…

5 comments:

Monica said...

Helt otroligt att du inte har varit hemma i Svedala på så många år! Hoppas att du nu ska få må bra och njuta av din vistelse...med din familj!

Millan said...

Oj det maste kannas jatte spannade att aka hem nar du inte varit dar pa sa manga ar. Jag ar ju hemma nagra ganger per ar i alla fall men aven jag ser fram emot sommarsemestern hemma!! Hur lange ska ni vara hemma?
Hoppas ni far en kanon semester!!

Fia said...

Åh vilken upplevelse du har framför dig!! Det längsta jag var borta från Sverige var 5 år och det kändes lite långt. Nu har jag ju varit otroligt bortskämd som varit i Sverige en gång per år de seanste 3 åren, fast i år blir det ju inget, men det kan jag leva med.

Hoppas, hoppas, hoppas nu att du får vara frisk nog för att kunna göra allt det där du vill göra. Men du har ju viljan och den rätta gnistan, och som du skrev, vila dig får du ju göra då du kommer tillbaks till USA.

Desiree said...

Jag hoppas du får en helt underbar semester i sverige. Att återvända efter nästan 10 år är lång tid. Kanske en hel del har nytt. Kul att lilla dottern äntligen får se sverige och maken också. Hoppas du får må bra och känna dig ok så att resan går bra och att du kan njuta ordentligt av sverige perioden.

S w e F l o said...

Ja det känns exotiskt att åka till Sverige ;-)! Vi åker den 6:e juli och kommer tillbaka den 22. Lite sådär lagom när man inte varit där på ett tag! Skulle gärna tänka mig att ta dottern och stanna en månad i framtiden, men maken och hundarna kommer väl att försakna sig då...