Monday, February 16, 2009

Jamen...

Fick just lära mig något nytt...

Jag bakade scones igår, och jag saknade svenskt grahamsmjöl. Jag fick hålla mig till nytta med mitt amerikanska fullkornsmjöl (whole wheat flour).

Tänkte att jag skulle kolla upp grahamsmjöl och vad det heter här i USA, kanske man kan få tag på det i någon hälsokostsaffär eller så.

Slår up slår upp.. ja här är det: Grahamsmjöl = whole wheat flour.

Duh! Efter vidare eftersökning visar det sig att i andra engelskspråkiga länder kallas det oftast för graham flour eller wholemeal flour.

Där ser man! Här har jag gått och längtat efter grahamsmjöl, när jag i själva verket redan använde det, ha ha! Det säger ju ganska mycket om mina ytterst obefintliga bakkunskaper...

2 comments:

Ewa said...

Kanske säger det något om din gorméläpp också :)
Kramar frå ett vintrigt och iskallt Visby

nika said...

jaha ser man där. Jag lärde mig något nytt på morgonkvisten.
ha en skön dag