Sunday, January 31, 2010

Helg i lugnan ro

I fredagskväll fick jag helt plötsligt en så stor trötthat att jag bara inte orkade med tanken på att laga middag, fast jag hade tagit fram fisk ur frysen och allt var i princip ett ganska lätt jobb. Så vad gör man då om man inte orkar? Jo man bjuder ut hela familjen på middag såklart! Det fick bli kvartersstället Gecko's. Väldigt populärt, så vi fick vänta ett bra tag på bord. Men gott var det och lika mysigt som vanligt.

När vi kom hem slutade det faktiskt med att Sarah fick sova på soffan, och hon somnade med en gång. Vid halv tio kände jag att jag var redo för sängen jag med (Ken hade i vanlig ordning redan somnat på soffan). Så vi gick och lade oss tidigt, riktigt skönt var det när man känner sig sådär riktigt trött efter en lång vecka.

I lördags skulle Ken jobba (skattesäsongen är i full gång). Sarah och jag åkte ner till Sarasota och det stora köpcentret där, åt en god lunch och gick på bio. Det blev "The Tooth Fairy". Inte en speciellt bra film, riktigt töntig, men Sarah skrattade och det var ju en barnfilm och för hennes del vi tittade, så jag var nöjd.

Efter filmen åkte vi hem, jag tittade på danska Mordkommissionen, med det jag såg idag har jag bara 2 avsnitt av seriens 32 kvar, så det blir spännande att se hur denna kvalitetsserie slutar!

Ken kom hem ganska tidigt vid 5-snåret, och jag gjorde nyttig och mycket god fisksoppa. Detta recept var en sk chowder, dvs avredd soppa. Mumsigt! Lite senare blev denna kväll och vi kom i säng strax före midnatt. Eller jag, Ken somnade nog ganska tidigt på soffan.

Söndagen började segt, Sarah och jag myste runt i huset, och när Ken kom hem från jobbet strax före lunch åkte vi iväg med hundarna. Först ville vi ha lite lunch, så vi stannade till vid en mexikansk restaurang vi hade hört skulle vara bra. De har varit på samma ställe sedan 1976, så det måste ju vara ett bra tecken. Inte alls!

När vi kom in var det fullt, så det enda bord vi hittade var i en hörna och det var trångt. Men just efter att vi satte oss så blev två bås bredvid oss lediga, så vi ställde oss upp för att vänta på att de skulle rensa och torka av ett åt oss. En av de anställda frågade om vi ville byta och vi sade ja, och sedan försvann han. Vi antog att han skulle hämta en bricka att lasta av bordet på eller nått. Vi väntade lääänge, och sedan kom han och dukade av. Vi väntade en lång stund till, men han kom aldrig tillbaka, så vi satte oss ner, försiktigt så att vi inte skulle skita ner oss med alla matrester på bordet.

Vi väntade och väntade. Till slut kom han med en trasa och vad som luktade som klorinvatten och torkade av. Men han lämnade bordet helt vått, och eftersom klor (bleach) kan förstöra kläderna och lämna fläckar vågade vi ännu inte lägga armarna på bordet.

Efter ännu mer väntande slängde han fram tortilla-chipsen och salsan (som är brukligt på mexikanska restauranger här). Jag tog snabbt några av de servetter som medföljde och torkade bordet torrt. Inte så lätt att förklara för en 6-åring att hon inte får ta på bordet eller sitta och rita...

Han frågade vad vi ville ha och dricka och vi passade på att beställa maten samtidigt eftersom det verkade vara slö service på stället. Sedan kom han tillbaka med dryckerna. Fel såklart, men jag tänkte att det nog inte var bäst att klaga... Jag fick Diet Coke istället för osötat iste, så inte hela världen...

Sedan kom maten. Fel såklart, men vid det laget ville vi bara bli klara och gå, så vi sket i det och tänkte att vi fick vara lite äventyrliga och liksom go with the flow. Lite knasigt när man inte riktigt visste vad man åt... Min mat kom dessutom med små hemgjorde tortillas som man skulle vira in maten i. Vanligtvis får man 5 eller så, i värsta fall kanske 3. Jag fick 2 pyttesmå... Vi frågade om jag kunde få en tallrik, eftersom det är lite svårt att hålla i tortillan hela tiden och det fanns ingen plats på serveringsfatet. Visst, kommer med en gång. Inte fick vi någon tallrik! Och han kom aldrig och frågade hur maten var eller nått. Hans kollega som också jobbade där satt vid bordet bredvid, verkade som han var på lunchrast. Han hörde och såg allt som pågick, men han brydde sig inte alls om att hjälpa till på något vis.

Och någon nota fick vi aldrig heller, så Ken fick gå fram till kassatjejen och betala, men det var lite svårt eftersom han inte visste exakt VAD vi hade ätit ha ha!

Men efter det åkte vi ut till River Plantation och gick HELA naturstigen runt floden, vilket vi aldrig orkat förut. Det tog lite mer än en timme men var härligt, som tur var det bara 16 grader varmt, så det blev inte svettigt i alla fall.

Nu blir det nog en kväll i lugn och ro...

No comments: