Friday, December 23, 2011

Fredag

Igår var jag väldigt glad eftersom panelerna till TVn kom! Det tog ganska lång tid att byta, många skruvar och man måste förstås vara försiktig med statisk elektricitet.

Den stora frågan var nu: var det panelerna (en av två fel möjliga) eller var det värre, dvs är det själva lyset i TVn som var trasigt?

Tyvärr var det lampan, det sk backlight, som var trasigt. Jag hade valt att kolla panelerna först, eftersom de är relativt billiga att byta. Lyset är dock en annan femma och INTE värt att bråka med. De flesta lysrör är fastlödade i en montering med själva LCD-skärmen, så man måste byta hela alltet. Förutom att jag inte har några kunskaper eller utrustning för att löda kostar denna reservdel mellan $900-$1200. Alltså INTE värt att fixa... Vi tänkte att vi kanske kan sälja TVn till någon reparatör för reservdelar, de är ju i alla fall värda en del.

Så det får bli en ny TV. Amazon har helt klart bäst priser, men jag vill ju ha en TV till jul! Jag ringde runt och kollade (jag hade valt ut en TV i början på denna historia, baserat på rekommendationer och betyg). Det skulle bli flera tusen dyrare att köpa i vanlig affär! Nej, det får bli Amazon.

Nu är TVn beställd. Fick ett urbra pris, $1100 rabatt på originalpriset och många tusenlappar billigare än i affären. Priset hade gått ner från när jag kollade sist, nu var den över $300 billigare, bra! Dessutom är frakten gratis, och leverantören packar upp och ställer i ordning TVn också. Det verkar lite som om TV är Årets Julklapp, och affärerna kör specialrabatter här och där. Nästan halva priset, det kalalr jag helt OK, fast jag helst skulle sluppit att köpa en alls, förstås...

Tekniken har verkligen gått framåt sedan vår gamla TV tillverkades 2007. Och har blivit billigare! Nu blev det 55 tum LED med 3D och Internet. Det som jag mest ser fram emot är faktikt att kunna tillgå appen från Amazon direkt på TVn och alltså se alla deras tusentals filmer gratis direkt! Det finns en Netflix app också, vilket nog kan bli bra om vi går tillbaka till Netflix.

Så på torsdag nästa vecka kommer TVn! Det får bli mini-TV till julen, vi har verkligen vant oss även om det är svårt att läsa text ibland. Det kommer att bli en chock att gå från 22 tum till 55 tum, ha ha!

Inte vidare glad att behöva köpa en dyr TV för mina dyrbara slantar. Glad att inte behöva köpa på kredit i alla fall. Suck,

Nu sista rycket med städning och sedan ska det julmathandlas, ikväll hämtar resten av familjen pajerna på bageriet och sedan kan vi ha JUL!

No comments: