Monday, December 12, 2011

Måndag

Jag känner mig ganska så stolt över mig själv! Alla dessa tekniska översättningsprojekt verkar ha gett avbetalning!

Jag lyckades diagnostisera problemet med vår TV. Helt klart 99% säker att det är ett problem med den så kallade "inverter board/panel". Eller en växelriktarepanel som det ungefär blir på svenska.

Denna panel (eller paneler, det är en master och en slave) förser LCD-panelens ljuskälla med ström. Så om en eller båda pajjar blir det inte tillräckligt/inget ljus som lyser upp bilden. Det är bäst att byta båda panelerna eftersom man aldrig vet om den andra är påverkad.

Hittade en sats som nu är på väg till mig via UPS över natten, det var värt att betala $30 i frakt för att få panelerna hitskickade över natten! (INT Ekul att försöka titta på en 22-tummare från vår soffa... Väääldigt långt borta och väääldigt liten!) Själva panelerna kostar vanligtvis uppemot $150 för EN panel, men jag hittade ett bra ställe som säljer garanterade refurbished (dvs. lagade) paneler för bara $50 för båda (med en rabbatkod, jag är mästare på att hitta rabattkoder!).

Jag ringde runt till olika reparatörer för att höra vad det skulle kosta om de fixade. Först nästan $100 bara för att titta på TVn, sedan lagar de panelerna, de byter sällan ut dem tydligen. Med tanke på att ingen del i själva panelen kostar över EN dollar och de vill ha flera hundra per panel, så känns det helt OK att betala $80 och prova att fixa själv först... Jag har fixat åtskilliga datorer över åren, så jag tror nog att jag fixar detta med. Jag har tom fixat elproblem i bilen förrut! Bara man vet vad som behöver göras så...

Jag lyckades hitta en servicemanual med alla kretskortsscheman, väldigt hjälpsamt. Men i princip är det bara att plugga ur det gamla kortet, sätta i det nya och plugga i igen.

Så det ska bli spännande att se om jag lyckas imorgon!

Självfix: $80
Reparatör: $700+
Ny TV: $1000+

Känslan av att ha fixat det själv: Priceless.

Så håll tummarna i morgon!

3 comments:

Fransyskan said...

Håller tummarna på att det går vägen (och att du inte får någon stöt!)

Anonymous said...

Hur har det gått med tv:n?

-Mari-

SweFlo said...

Måste nog vänta tills ikväll med att fixa eftersom jag inte kan lyfat Tvn själv, och jag behöver få ner den "på magen" så jag kan komma åt. Om jag gör det själv lär jag väl tappa hela eländet... :-)