Thursday, December 8, 2011

Julskinka

Beställde just en skinka till jul från Honeybaked Ham. De ska tydligen vara goda.

Den amerikanska julskinkan skiljer sig dock åtskilligt från den svenska. Den är nämligen rökt, sedan ugnsbakad med någon form av oftast söt glasyr. Faktiskt riktigt gott!

Vi har som tradition här hos oss börjat äta skinka vare juldag med svensk potatisgratäng, passar jättebra ihop. Dessutom en enkel måltid att tillaga, sköter sig ju nästan helt själva båda två i ugnen. Så man får sitta och mysa lite själv med.

Som "småmumsande" innan brukar vi nästan alltid ha grönsaker med dipp eller liknande och till efterrätt vankas det oftast pumpapaj med vispad grädde och varm pekanpaj (väldigt knäckig) med vaniljglass.

Till skinkan har vi också oftast två sorters grönsaker och bröd. Skulle kunna tänka mig en sallad innan eller någon annan form av förrätt med räkor kanske, vi får se vad vi hittar på i år.

För er andra utlandssvenskar, vad äter ni till julen om ni inte firar i Sverige? Kör ni helsvenskt? För min del har det aldrig blivit svensk julmat under mina 15 + år här, troligen mest för att jag är ensam svensk, det skulle ju bara vara jag som helt uppskattar maten i så fall. Kan tänka mig att det blir svensk jul om man bor ihop utomlands med en annan svensk såklart. 

2 comments:

Victoria said...

Vi kör så svenskt vi kan, med köttbullar, prinskorv, sill, rödbetssallad och hela midevitten. Jag fick tag på en supergod rökt skinka nu vid Thanksgiving som vi säkert kommer köra med i jul också. De där färdigskivade med stort bengillar jag inte något vidare.
SWEA ska ha julbasar på torsdag och då hoppas jag kunna kapa åt mig en ansenlig mängd julmust...

Saltistjejen said...

Vi har också ätit så svenskt vi kunnat. Det har varierat lite från år till år beroende på vad vi fått tag på. Jag ÄLSKAR lutfisk så de år jag fått tag på det har jag tyckt det varit fest. Maken gillar inte lutfisk så han äter torsk, och de år vi inte haft lutfisk här har vi båda ätit torsk. Han med senapssås på skånskt vis, och jag med vanlig vit sås och svartpeppar o salt, samt ärtor. Men annars är sill ett måste! Det har vi varje år. Liksom köttbullar. Skinka brukar vi bara köpa en del skivor av en skinka vi gillar (inte riktigt julskinka men den är god). I år har vi ju fått tag på julmust vilket känns superfestligt också!! I år köpte vi även en vörtlimpa på svenska julbasaren i Svenska kyrkan och den ligger nu i frysen och ska tas fram till julafton. :-)