Tuesday, December 20, 2011

Spännande flash from the past!

Idag kom då äntligen mitt stora julpaket från min mamma, eller ja, mormor är hon ju egentligen.

Vi har som tradition att alltid skicka paket till varandra till jul - vi brukad eju alltid fira julen tillsammans när jag bodde i Sverige.

Det intressanta med hennes paket är att man aldrig vet vad för konstiga saker som kan slinka med. Hon har en tendens att liksom alltid gå igenom gamla lådor, hitta nått som (oftast) var mitt när jag bodde hemma och slänga med det lite i förbigående. Syftet med detta vet jag inte vad det är, eftersom det inte rör sig om några sentimentala saker av värde eller direkt något som jag kanske skulel vilja ha eller vilja ge till Sarah. Det är ett rent mysterium hur hon tänker! :-)

Bland de sedvanliga påsarna med Marianne och Twist, julprydnader och annat fanns denna gång två av mina gamla prylar. Den ena var ett inramat vykort med en tecknad samuraj som jag fick av moster Lotte för många, många år sedan. Inte direkt säker på vad jag ska med det till?

Den andra var lika märklig: min gamla Freestyle från 80-talet! Med ett kassettband i. SÅ Spännande!

Jag bytte snabbt de döda batterierna och rotade fram ett par hörlurar. Wow! Den funkade fortfarande, och ljudet var BRA, riktigt bra!

Min gamla trotjänare från mitten på 80-talet!



Bandet visade sig vara en samling av gamla 80-talsgodingar. Bruce Springsteen följt av han den där Marx någontin, sedan Lionel Richie och så vidare. Vilken häftig tillbakablick i mitt liv som 14-16-åring!

Och tänk att jag JÄMNT gick omkring med den där Freestylen, den gick VARM! Och fungerar som sagt utmärkt fortfarande.

Jag frågad ekära mormor vad hennes tanke hade varit då hon la ner den i paketet. "Ja men den kan väl Sarah ha?"

Ehh, hon skulle nog knappt fatta vad det är! Och att spola tar ju en evighet (bara framåt, annars får man vända på bandet) Och BAND! Vad är DET liksom!

Nu ska jag lyssna lite till medan jag mumsar på lite salt smågodis...

2 comments:

Saltistjejen said...

Å vad roligt!! Nostalgi!!!
Och hahahaha vad kul att din älskade mormor tänkte att Sarah kunde ha din gamla freestyle. Som sagt, elektroniken utvecklas snabbt och det är inga unga idag som knappt ens vet vad ett kasettband är. ;-) Men det var jättegulligt av din mormor tycker jag!

Mrs Clapper said...

Gud vad roligt att lyssna igenom! Kan tänka mig att många gamla minnen väcks till liv!