Friday, January 13, 2012

Fredag

Tjoff så var den veckan med slut!

Har ätit så gott hela veckan , men har haft ett sug efter socker så in i bomben. Precis som förra gången när vi började med LCHF. Det brukar nog ta ca två veckor innan det värsta suget är borta. Denna gång är jag inte sådär superstrikt, så jag har faktiskt tuggat i mig en skiva äpple när jag har gjort iordning ett åt Sarah. Och så SÖTT det smakar när man lagt av med ALLT socker!

Nu har vi ätit LCHF sedan i lördags och enligt vågen (på kvällen, morgonvikten är ju alltid lite lägre) så har jag gått ner 7 lb, dvs lite mer än 3 kilo. Inte illa med tanke på att man ju inte alls är hungrig.

Det jag gillar mest med LCHF är att jag äter mycket mer grönsaker än när jag äter "vanlig" mat. Det känns också i benen att man precis har bytt kost. Det är liksom en första omställning som gör att man blit lite matt i benen när kroppen går över till att bränna fett istället för kolhydrater. Men jag vet ju att det går över. Och jag har redan märkt av en annan bieffekt av denna kost: jag får MER energi och orkar vara uppe längre på kvällarna. Inga blodsockersvängningar längre, utan man är stabil hela tiden. Skönt.

Och den viktigaste bieffekten av alla har precis börjat ge sig tillkänna: ingen inflammation i lederna, och då var det ändå typiskt "göra ont i lederna"-väder imorse...

Så visst saknar jag sötsaker, pasta och bröd... MEN fördelrana är ju oerhört bra de med!

Imrogon ska vi ta oss till LEGOLAND, efter att ha provat många gånger. Det har liksom gått troll i detta besök. Bara för att jag nu sa att vi ska dit går väl bilen sönder eller någon blir sjuk... :-)

Ska bli ganska kallt imorgon, men det kan ju vara en fördel också när man går en hel dag på en sådan där stor park, man slipper svettas. Vi har redan bestämt att lunchen får bli vad det blir (men BARA lunchen) eftersom det är supersvårt att hitta bra mat när man är instängd i en park sådär. No big deal.

Jag är bara glad att alla kilon som jag lagt på mig under hösten och vintern verkar villiga att smälta bort nu... Så EN lunch gör nog inte så stor skillnad. Vi kör strikt LCHF till den 8 mars då kusin och moster kommer, och när d eåker hem går vi nog tillbaka till det. Känns helt OK.

Sarah har ledigt på måndag (MLK-dagen) och även nästa fredag. Härligt för henne med två 3-dagarshelger på raken!

Idag tänkte jag jobba minimalt och satsa på att städa, tvätta och laga lite gott. Igår gjorde jag en god rabarbersmulpaj på LCHF-vis. Gott med kanel och sedan vispad grädde smaksatt med vanilj! Funderar på att göra något med choklad som kladdkaka kanske. Det går bra så länge man använder choklad med minst 70 % kakaohalt. Jag använder sukrin (erythritol) som sockerersättning, går bra att baka med. Utvinns från frukt och har inga kolhydrater. Fördelen med just sukrin är att den tas upp i tunntarmen och utsöndras nästan helt i urinen, så man har minimalt med magproblem (en del sötningsmedel kan ju ge en både diarre och gas). Så passar mig bra!

Nej, nu ska jag sätta igång och få nått gjort här! Trevlig helg alla!

2 comments:

Jenny said...

Skulle gärna ha rabarberspajsreceptet! Jag kör ju också LCHF (hade ett låååångt juluppehåll, men nu är det back in business igen :-)), men jag brukar undvika efterrätter helt eftersom jag inte direkt är bra på att baka utan mjöl/socker... Var köper du sukrin? Kram och trevlig helg!

SweFlo said...

Skriver ett inlägg som svar Jenny, eftersom det blir lite långt annars...