Thursday, January 26, 2012

Torsdag

Igår var det en riktigt hektisk jobbdag, jag var helt slut i skallen efter att ha bollat runt flera projekt under dagen.

Middagen blev dock mycket god, rekommenderar att du provar detta om du äter LCHF:

Fiskgratäng
ca 4 fileer av vit fisk (jag hade tilapia hemma)
ca 1 dl creme fraiche
ca 2 dl stark, god, riven ost (jag hade stark cheddar)
Färska örter eller torkade, (jag hade färsk oregano och basilika hemma)
En tomat
Salt och svartpeppar

Placera fisken (skuren i små munsbitar eller hur du vill ha dem) i en smord ugnsform. Blanda creme fraichen med ost och kryddor. Blanda creme fraice-blandningen med fisken i formen (eller lägg ovanpå). Placera ut skivor av tomat ovanpå, lite salt och peppar på det och så lite mer ost ovanpå.

In i ugnen på ca 440F i ca 30 minuter, du ser när gratängen har fått fin färg.

Till detta severade jag gräddstuvad vitkål, men vilken grönsak som helst blir nog bra.

Gräddstuvad vitkål
ca 1/2 vitkålshuvud, finstrimlat
ca 50 gram smör
Salt och vitpeppar
Muskotnöt om man vill ha

Stek upp vitkålen så den får smör runt om (inte så den blir brun), häll i ca 2 dl grädde, salta och peppra och lite muskotnöt gör susen det med. Låt puttra några minuter och det är klart!

Känns riktigt bra med kosten, har redan gått ner över 4 kg sedan jag började, och då hade vi en seeeg start med många uppehåll (tack vare allt svenskt godis)!

No comments: