Friday, January 13, 2012

LCHF och baka

Jenny,

Tänkte att det var bättre att skriva ett inlägg än att svara kort på din kommentar:

Jag köpte i princip alla LCHF-kokböcker jag kunde hitta när jag var i Sverige, visste att jag skulle behöva inspiration när jag kom tillbaka. Detta recept är ifrån "Bakglädje med LCHF" av Annika Rogneby, som jag varmt kan rekommendera.

Rabarbersmulpaj 

Deg:
75 g smör
0,75 dl sukrin (Erythritol i USA, kan köpas på Amazon.com)
1 dl mandelmjöl (Almond flour, också på Amazon)
0,5 dl Fibrex
(en typ av fiberflingor som jag köpte flera paket i Sverige, ser nästan ut som platta kartongflingor!!! Maila adressen Jenny så kan jag skicka ett paket (väger inget alls) eftersom jag säkert inte kommer att använda upp alla paket innan datumet går ut!)
0,5 dl BakePro (detta var svårt att komma på vad det motsvarade i USA, men hittade det till slut: kolla på Amazon efter "All Natural Whey Protein". Bob's Red Mill är ett bra märke.
0,5 tsk bakpulver
Lite vanilj (du kan hitta malen vaniljstång utan tillsatser och socker på Amazon)

Fyllning:
ca 2 st rabarberstjälkar (jag köpte en 1 lbs påse skivad, fryst rhubarb från Publix, använde halva påsen)
2 msk sukrin
1 tsk kanel

Beskrivning:
  • Sätt ungnen på 350-400 grader Farenheit (200 grader Celsius).
  • Skala och skiva rabarbern om inte färdigskivad.
  • Blanda rabarberna tillsammans med sukrin och kanel, låt stå och dra en stund.
  • Mixa alla degingredienserna i en matberedare eller liknande.
  • Placera rabarbern i en pajform.
  • Smula degen över och sätt in i ugnen.
  • Grädda tills pajen har en gyllene färg (jag tror det tog 20-30 minuter)

 Jag serverade med vispad grädde smaksatte med lite vanilj och sukrin.

Ett annat gott LCHF-godis är chokladbollar. Använd sukrin istället för socker och osötad riven kokos (finns på hälsokostaffären, använd inte den sötade från vanliga mataffären) istället för havregryn inuti. Gott och mättande!

Och ett tips för såser och annat där man i vanliga fall använder lite mjöl för att "tjocka till det":
Xantham gum! Man behöver bara ytterst lite (det är gjort av en bakterie, helt naturlig.) Finns att köpa från Amazon (Bob's Red Mill har en bra.) Det är väldigt svårt att dosera xantham gum eftersom det blir klumpar om man försöker strö i med en liten  sked. Ett supertips är att använda ett saltkar för att dutta i. Perfekt, och nu kan jag göra tjocka såser utan kolhydrater... :-)

3 comments:

Desiree said...

Låter himal gott både pajen och chokladbollarna. Fibrex tycker jag är en superbra produkt.
Ha en trevlig helg.

Jenny said...

Men tack tack, toppen information!! Vi har en affär som säljer mycket organiskt och grejer, typ Whole Foods fast mindre, här och jag tror att de har en hel del av de här sakerna. Osötad kokos tex, köper jag redan där för det har jag med tjock yogurt (Fage plus lite vispgrädde), nötter och blåbär ibland till frukost :-). Nu ska jag leta reda på en emailadress till dig så jag kan ge dig adressen, gudars vad gullig du är, tack!! Kram!

SweFlo said...

Du kan skicka till katrinjarvis at gmail!