Monday, November 24, 2008

Ga!

Det är nog bäst att jag sätte rmig ner och skriver vad som behövs för Thanksgiving, annars blir det väl inget handlande av! Fast det brukar inte bli så mycket som man tror. Och jag gav me dmig, vi kommer att beställa pajer från samma amiska bageri som vanligt. De har helt underbar paj! Det blir en Pumpking och en Pekan. Pekanen är nog den bästa, lite knäckig sådär, varm, med vaniljglass.

Det är nog bäst att jag handlar en kalkon idag, jag måste ha en färsk, och jag vill ju inte att de tar slut. Så då är bara dilemmat: ska jag lägga i saltlag (sk brining) eller inte? Jag gjorde det förra året och kalkonen blev bara så saftig!

Annars blir det nog lite städa idag. Har inget speciellt jobb jag måste göra (ta i trä), och att städa kanske skulle få igång blodcirkulationen så att jag inte behöver frysa så förbaskligt!

Igåt fick jag en del gjort, slog bla in de julklappar som började samla sig i garderoben. Här i USA finns det något som heter Black Friday. Det är dagen efter Thanksgiving, och enligt tradition försöker då alla affärer bräcka varandra med de bästa reorna och erbjudandena. Men de bästa dealen är tiiiidgt på morgonen, en del affärer har tom öppet precis efter midnatt, andra öppnar vid typ 5. Och det gäller att vara först i kön för att få de allra bästa dealen. Det är en enorm hysteri. jag har aldrig gett mig ut i denna galenskap, jag är allergisk mot hysteriska shoppare.

Förra året upptäckte jag dock av en slump att de flesta större kedjor har samma erbjudanden online, oftast med gratisk frakt. Så för mig är det ju en no-brainer. Vi köper tidningen på Tahnksgiving, där brukar de flesta erbjudanden finnasn annosnerande (en riktig tegelsten till tidning just denan dag). Sedan kollar vi in vad som är intressant och går sedan in på Internet och handlar i godan ro, hemma i pajamasbrallorna med en varm kopp te...

Och det ÄR värt att kolla in, om man har något visst i tanken inför jul kan man oftast hitta det man letar efter med stor rabatt. Vi handlade nästan alla leksaker på detta vis förra året, bla från Disney.

Jag ska hålla ögonen efter en GPS till Ken, det är ju en ganska populär grej som man skulle kunna hitta till br apris just denna dag... Så fredag = julshopping för oss, med andra ord! HÄR kan man få en liten förhandstitt på en del av de erbjudanden som kommer att finnas!

No comments: