Monday, November 10, 2008

Trevlig och avslappnad helg

Tack vare lite planering och förberedelse blev helgen riktigt trevlig!

På fredagen släppte Ken och Sarah av mig på American Translators Associations årliga möte, och jag hade riktigt kul där och träffade både kunder och andra översättare som jag jobbat med.

Ken och Sarah hade tagit sig ner till Downtown Disney, som är liksom en marknadsplats med restauranger, affärer och annat trevligt. Det ligger inom gångavstånd från hotellet där jag var, så det funkade bra. Ken hade sedan han var liten velat åka motorbåt på sjön som går runt Disney World, och nu blev det av! De hyrde en liten motorbåt och körde omkring ett bra tag.

Här ser ni marinan och båten:




När de hämtade mig checkade vi in på det Radisson som vi skulle bo på över natten, och efter att ha haft lite siesta begav vi oss tillbaka ner till Downtown Disney och Rainforest Cafe där vi hade en trevlig middag. De tar hutlösa priser för mat som inte är direkt mycket att hurra för, men det är ju atmosfären som vi var ute efter. Som namnet antyder är temat regnskogen, och det finns mycket att se på för en 5 åring. Då och då "pratar" och rör sig alla djuren, och var 20 minut så går "åskan" och alla djur blir upprörda och för ett fasligt liv!

Efter maten begav vi oss till biografen. Det var mysigt att promenera runt Pleasure Island och Downtown Disney i skymningen. Mycket folk i rörselse, musik och aktiviteter att titta på.

 Sarah och jag skålar på Rainforest Cafe
Sarah utanför en av de många Disney-affärerna
LEGO hade en hel del utställningar, bl a denna LEGO-familj med hundar och allt

En LEGO-drake

Vi tog en titt i Harley Davidson-affären

Filmen var riktigt söt (Madagascar 2). Vi kom hem straxt innan 10 på kvällen och Sarah somnade fort och sov som en stock.

Dagen efter åt vi frukost och när IKEA öppnade hängde vi på låset. Ken som aldrig har varit på en IKEA förut var imponerad. Han tyckte att sakerna verkade vara av bra kvalitet, billiga och var lite roliga. Sarah gav högsta betyg till lekstället Småland som hon tillbringad en timme i.

 Ken och Sarah utanför IKEA Orlando

Och jag handlade matvaror så det hette duga: köttbullar, lingonsylt, tunnbröd, kaviar, sill, Herrgårdsost, skorpor, kakor, cider, godis, choklad, knäckebröd och en hel back med halvliters Julmust! Mums!

7 comments:

Elisabeth Molin said...

Och snart säger du - Hmmm, Jag har blivit dubbelt så stor och fattar inte hur. :-)

Lotte Jensen said...

Vilken kanonhelg ni verkar ha haft!... kul... naturligtvis gillar Ken IKEA... det är ju en världsmultikapitalist som skapat hela konceptet... *S*... märks det stor skillnad på svensk och amerikansk design och standardkrav?...

S w e F l o said...

Standardkrav är jag inte så klar på, men det finns ju faktiskt billiga affärer med bra kvalitet, de riktigt stora kedjorna. Men annars så är kvalitet som så ofta, lite dyrare. Han gillade just den svenska stilen, rena linjer och lite modernt. Men det finsn ju liknande här med. IKEA är ju så STORT och det finsn en hel del kul under samma tak. Hoppas att du hade en urbra 50-årsdag! Kram!

Saltistjejen said...

Å vilken härlig helg ni har ahft! Disney world var jag och besökte som 6-åring och jag minns det än. Jag var såååååå fascinerad av allt! :-)
Så jag förstår att Sarah älskade det.
Kram!

S w e F l o said...

Vi var aldrig på Disney World den här gången (2 ggr i år får räcka!), utan bara på Downtown Disney, vilket är ett marknadsområde som det inte kostar något att besöka. Fullt med affärer och restauranger, uställningar och nöjespalats. Mycket Disney men lite annat också! Mycket att titta på. Normalt brukar vi besöka någon park varje gång vi åker till Orlando, men den här gången valde vi att kolla in DOwntown Disney istället. De har en hel del nattklubbar med, så det finns nått för de flesta åldrar!

Lotte Jensen said...

men här har vi tex detta att arbetsbänkar ska ha en viss höjd... dörrar en viss bredd etc... är det fritt i USA... eller olika i olika stater... eller finns det något riks-gällande?

Anonymous said...

Vilket frosseri... men det ska väl räcka till jul. Måste vara kul/skönt att få ett IKEA så pass nära som Orlando.
Själv var jag på IKEA kungenskurva igår med mamma. Det blev lite shopping för oss oxå men inga matvaror...
Kram
-Mari-