Wednesday, November 12, 2008

Hjärnhinneinflammatioooooon

Jaha. Det var väl det jag antog, viral meningit, hjärnhineninflammation. Inget farlig vanligtvis och inget man kan behandla.

Hjärnhinneinflammation orsakas av vanliga förkylningsvirus, och endast ett fåtal utvecklar meningit, de allra flesta viral. Fast om man får bakteriell meningit kan man kola vippen inom ett par dar om man inte får aggressiv antiobiotikabehandling. Meningit i sig är inte smittsamt, bara förkylningsviruset. Meningit är liksom en bieffekt av förkylningsviruset, som ofta, när det gäller vuxna, bara drabbar de med nedsatt immunförsvar: läs som JAG.

Läkaren gav mig lite muskelavslappnande ifall om det behövs, nacken är ju bra stel, och det är svårt att slappna av. Men jag fick de där pillren för någr aår sedan, och man blir så himla trött av dem, riktigt avslaaaapnaaaad. Så det får bli till sängdags i såfall om det behövs, men det tror jag inte. Jag är ju inne på 5:e dagen nu, så det fixar nog till sig snart.

Fast jäkligt irriterande när man är lite sådär halvfebrig och det gör lite sådär lagom ont överallt. Liksom. Får väl ta till flaskan för att trösta mig. Julmustflaskan, alltså, vad trodde ni?


***PS Det var ganska så många som va rintresserade i det där med möjlighet att fixa lånekort, om någon me rär intresserad så maila mig en rad så skickar jag Lars emailadress. Det är väl bara att göra som jag gjorde, fråga snällt! Här är en länk till Nackas E-bibliotek, så ni kan se om det är något som ni kan tänkas vara intresserad av. Man laddar ner i valfri läsare, det finns länk så man kan ladda ner Adobes Digital Editions gratis, en jättebra läsare. ***

2 comments:

Fransyskan said...

Åh din stackare, jag hoppas du kryar på dig snart! (Jag trodde alla typer av hjärnhinneinflammation var livsfarliga!)

Anonymous said...

Krya på dig. Tyvärr är jag ju inte där den här gången och kan sympati knapra piller med dig... ;-)

-Mari-