Monday, November 24, 2008

Hök

Kom just hem med allt som vi behövde inför Thanksgiving, och en del annat med. Skulle precis stänga för fönstren i sovrummet då jag fick syn på en ståtlig Red shoulder hawk (buteo lineatus) som satt och åt utanför fönstret! Vi har en hel familj som bor i vårt kvarter, men det var lite speciellt att se en sitta så nära. Och ekorren som satt några meter bort verkade inte tycka att höken var något farligt, kanske antog han att höken redan var mätt, vad vet jag... Det var dock ekorre han åt på tror vi, grå päls hade maten i alla fall, precis som ekorrarna vi har i trädgården. Jag skulle nog passa mig om jag var honom!

Höken utanför sovrumsfönstret

6 comments:

Lotte Jensen said...

Wow!... kul att du tar med Sarah i upplevelsen... kanske har vi en framtida ornitolog i henne...?... *S*

Anonymous said...

Haha, vad lustigt! Jag vet inte hur ovanligt det är att få höökar på tomten men jag kan inte tänka mig att det är så vanligt. Men lite söt var han allt, trotts att han är en ekorremördare :) Kram kram/ Systerdotter Stina

Gitte said...

Shit vad häftigt, det närmaste fotot jag gjort på en rovfågel är en havsörnsunge på långt håll

Murveln funderar said...

Kollade lite på nätet och fick fram att det är en bandvingad vråk du förevigat på de fina bilderna/filmen!
Gubbe uti länna är klart avis!
Roligt att du håller koprgluggarna öppna och att du delar upplevelserna med din dotter. Hon kommer att få mycket roligt av sitt framtida naturintresse, det fick jag! Skrev en bok å så...

S w e F l o said...

Ja den kallas oftast för bandvingad vråk på svenska.

Saltistjejen said...

Hahaha! Så ni kanske får hök med stuffing till Thanksgiving????
;-)