Saturday, November 15, 2008

Thanksgiving

Satt just och planerade vad jag ska laga för gott till tacksägelsedagen. I år, såsom i fjol, ska det bara vara vi tre, och det var faktiskt riktigt härligt förra året. Ingen släkt att dalta med samtidigt som man försöker laga en enorm middag och fixa och dona. Det blir så bra med det till julen så det räcker!

Jag har finslipat mina recept över åren, men jag tänkte prova en mer traditionell Thanksgiving-kalkon i år. Förra året la jag den i saltlag över natten dagen innan, och den blev supersaftig. Men i år ska jag prova en Roast turkey with brown sugar and mustard glaze. Det blir nog gott! Till det Bourbon gravy (brunsås baserad på kalkonen med lite torrt vitt vin och bourbon). Och så potatismos. Inte mycket kokt potatis på de amerikanska borden, om man säger så.

Till detta brukar i södern tre saker gälla. En sötpotatisgratäng (blä), en gratäng på brytbönor, och så förstås en dressing eller stuffing, som det heter. Den sistnämnda kan skilja sig enormt från region till region, och reflekterar ofta områdets matkultur.

Det är numera inte så vanligt att stuffingen placeras och tillagas inuti kalkonen, utan det görs i en separat gratängform, eftersom det kan vara lite iffigt med bakterietillväxten inuti kalkonen.

I år tänkte jag prova en sort med mer drag från södern, vi bor ju i alla fall i södern! Så det blir Pecan cornbread dressing. I den har man pekannötter som hackas, lök, selleri, vitt vin, majsbröd, färsk salvia, egg och kycklingbuljong. Är faktiskt riktigt gott just till kalkon.

Jag gillar inte sötpotatis, men det gör Ken, så jag gör en sådan gratäng, och vanlig gratäng på brytbönor gillar jag inte heller (har svamp i ), så i år tänkte jag bara koka färska brytbönor och sedan hastigt smörsteka dem med lite salt och peppar. Jag brukar dessutom ha smör- och honungsslungade morotsslantar.

Till efterrätt tänkte jag baka en Pumpkin pie (mums!) och en Chocolate Pecan Pie (ännu mera mums!). Den sistnämnda är kanon varm med vaniljglass. Pumpapaj vägrade jag i många år att ens smaka för det lät så äckligt, men när jag väl gjorde det till slut var det ju jättegott! Som en amerikanska cheescake med pepparkakssmak, ungefär.

Jag lagar oftast till en kalkon på 5-6 kilo, även om det bara är vi tre. Det är ju ett måste med kalkonmackor i några dagar efter. Och så kan man göra urgod kalkonsoppa på köttet som blir kvar.

Sarah har lovat att hon faktiskt tänker smaka lite kalkon i år. Om vi lovar att hon får ketchup till. Suck. Ja, men hon provar ju i alla fall, det är ju ett under i sig!

5 comments:

Fransyskan said...

Nu har du väckt min aptit..

Lotte Jensen said...

det här är intressant... jag har alltid undrat över en grej... det där med "tradition" i USA... vad är det som sätter normen för vad som är tredition i en region etc...

eftersom 90% av USA befolkning är invandrare från all världens hörn... är det en gammal engelsk tradition i amrikansk tappning... eller hur ska man se på det?...

är det beroende av vad som är majoritet i en region... tex Minnesota har många från Skandinavien.. blir det en skandinavisk tolkning som gäller som norm där då?...

Ken tex har ju engelska anor och nåt mer... och du har svanska, danska, tyska...

bortsett från det så... är det kul att se hur insatt du är av vad som lokalt är en viktig helg... du verkar nästan frossa i matmamma-rollen... *S*

S w e F l o said...

Traditionerna beror till stor del på vart man bor, och då är det i princip åtkomst av lokala matvaror som ahr styrt vad som blivit tradition. I trakterna runt main har man tex musslor eller ostron i sin stuffing, och i södern åt man ofta majs av olika de slag eftersom det fanns stor tillgång på det, och på så vis majsbrödet.

Ursprungsmaten från de allra första Thanksgiving-firandena såg ganska annorlunda ut än dagens. Man hade ingen kalkon, tex. Men ostron, det fanns det gott om så det hade de. Men det var en fest som indianerna bjöd pilgrimerna på, så det var nog mest olika indianska rätte ri ursprunget. Det var först på 1800-talet som någon tidning skrev att alla borde ha kalkon, och sedan blev det mer och mer normen. Så i princip är thanksgiving lite som den svenska julmaten, alla äter ganska lika saker, men med olika versioner beroende på vilken region man bor i osv. Jag tror inte att det är någon direkt etnisk skillnad på vad man äter, mest vad för slags mat som är vanlig just där man råkar bo, och vad man är uppväxt.

Anonymous said...

Alltså jag sitter här och väntar på att det ska bli dags för lunch för ajg är så hungrig just nu.
så läser jag det här och munnen börjar vattna sig rejält & magen skriker efter mat...

-Mari-

S w e F l o said...

Grattis på födelsedagen, Mari! Kram!