Friday, December 12, 2008

Kul förberedelser

En sak som jag har haft lite svårt att anpassa mig till är hur slappt alla klär sig i Florida. Inte det att de klär sig slafsigt, utan att det liksom aldrig är någon som klär upp sig.

Den enda gången under mina 12 år i Florida som jag har klätt upp mig och andra har gjort det med (och då menar jag tjusiga klänningar och hela baletten), var när vi var med på en galamiddag, och då var det smoking som gällde (fast de flesta hade vanlig mörk kostym på sig).

I New York var det en annan femma, under min sommar där fick jag många chanser att klä upp mig ordentligt, och då var det bara för att gå ut på vanliga restauranger och klubbar.

Jag saknar det där lite grann, men samtidigt är det ju skönt att inte behöva bry sig så mycket, kanske. Jag jobbar ju hemma, och min klädsel består oftast av någon form av yogabyxor med lite mer figurnära t-shirt. När det är kallt brukar jag oftast byta till jeans och finare skor om jag ska på stan. Jag tror också att efter operationerna under de senaste 18 månaderna valde jag gärna  kläder som inte satt åt så mycket, det var ganska ömt ett bra tag i magen.

Men nu ska vi på kryssning med Royal Carribean International, och där gäller det att klä upp sig lite (i alla fall i absolut högre grad än vad som gäller i Florida). Herrarna kan ha khakis och kragtröja eller skjorta, och kvinnorna cocktailklänningar. Förutom den andra kvällen, då det är sk "formal night". Detta innebär att man ska klä upp sig några grader vassare, och herrarna brukar bära smoking eller mörk kostym.

Eftersom Ken aldrig har användning för en kostym numera så tyckte vi det var onödigt att köpa en nya bara för det här, så han har hyrt en pingvinkostym genom kryssningsfartyget, och den levereras ombord.

Vad kul att få känna sig lite vuxen och stassa till det lite. Sarah och jag har haft mycket kul med att hitta klänningar och skor och tillbehör.

Jag har passat på att tona håret lite, ska klippa mig samma dag vi åker, ska fixa lite manikyr och pedikyr med. Det är ju ett gyllene tillfälle att "få gå på bal" fyra nätter i rad... Hade vi åkt på vanlig semester hade vi säkert valt att äta på mer avslappnade ställen, för bekvämlighetens skull, och inte behövt ha annat än shorts och t-shirts på oss.

Perfekt tillfälle att fira 10-årig bröllopsdag! När vi gifte oss så gjorde vi ju det i Las Vegas, och då passade vi också på att klä upp oss och ha kul, så det passar ju att vi får chans att göra det igen. Kul för oss som verkligen inte går ut och fester mycket! Här är en bild på "matsalen" där vi kommer äta middag varje kväll:

3 comments:

Elisabeth Molin said...

Jag hoppas verkligen att du skriver mer om denna kryssning för oss andra som inte får vara med. (Är faktiskt lite avundsjuk, måste jag säga) Ta många, många bilder oxå, så vi verkligen kan få njuta av härligheten.

Lotte Jensen said...

jag inte bara hoppas... jag förväntar mig dagliga rapporter från resan!...

S w e F l o said...

Fördelen med denna semesterresa är att det medkommer exakt NOLL mobiler och NOLL datorer, så ingen uppdatering förrens vi är tillbaka i USA... Men många bilder ska jag försöka ta, speciellt i Mexico!