Thursday, December 11, 2008

Sjukt barn

Ett av våra pälsbarn, Bob, beslutade sig för att straxt före fyra i morse bli magsjuk. Han spydde och drack vatten som bara den. Jag har ingen aning om han har ätit något konstigt, inget som jag tror i alla fall. Stan, den som normalt har känslig mage, mår prima.

Suck. Så det var bara att kravla ur sängen och börja torka spya och hjälpa Bob. Jag tog dessutom en rejäl långpromenad med honom, så att han kunde få pissa och skita rejält. Vad det än är så måste det ju rensas ut... Oftast när han haft liknande problem brukar han ta sig igenom det på egen hand, utan att veterinären blir inblandad. Så vi väntar och ser hur det går tror jag.

Imorse efter att Sarah och Ken drog till skolan så var jag helt slut, så jag tog hundarna och gick helt enkelt och la mig. Det är dessutom strom ute med vindar som tjuter och regn som öser (fast varmt), så det var riktigt mysigt.

Stackars Bob darrade i hela kroppen, men han sov i alla fall 30 minuter innan han var tvungen att spy igen. Han dricker en hel del, så det som spys upp är bara slemmigt vatten, men ändå, stackarn.

Vi passade just på att ta en liten promenad eftersom det var uppehåll med bara lite duggregn, och han fick pissa och skita lite mer. Vi får se på eftermiddagen hur han mår, om det inte blir värre avvaktar jag nog till i morgon. Han verkar mest vara trött nu, så vi får väl tvinga honom att sova. I värsta fall kan det vara någon form av tarmvred, men jag vet inte vad som skulle ha orsakat det i så fall. Han är ju inte en ungdom längre, så det kan ju vara annat med. Men det får veterinären lista ut i så fall.

Åh, nu kom han in på kontoret och la sig på sin hundsäng, hoppas att han kan få lite ro, sötnosen. Barn och djur är lika hemskt att se sjuka, speciellt när de inte kan tala om vad som är fel. Nehej, nu spydde han på hundsängen... om han bara inte drack så mycket vatten varje gång han drack, så kanske han skulle få behålla det.

Jag tog bort överdraget på hundsängen och la dit en filt, och äntligen har han somnat, han måste vara helt slut! Han ser nästan ut att mysa lite nu, kanske känner han sig bättre? Vi får avvakta och se. Det är ju inte precis första gången Mr. Matvrak har haft magproblem, om vi säger så :-)...

No comments: