Monday, December 1, 2008

Seg måndag, någon?

Har just korrekturläst (som sedemera blev redigering) en översättning där översättaren gladeligen har inkluderat ett bindestreck i alla me-ningar. Ma-n bli-r tok-ig av a-tt lä-sa en så-dan över-sättning... Så det är bara att sätta igång med den virtuella rödpennan och markera. Tänk själv 89 sidor av detta, inte kul i jul.

Översättningsjobbet har till största delen tre delar. Den största är översättningar, den andra redigering av andras översättningar. Detta är inte alls lik den redigering som görs tex på en tidning. Man är ute efter att hitta felaktigheter, helt enkelt, inte ändra något. Och en tredje jobbfunktion jag har är att korrekturläsa. Då har någon annan redan redigerat, och man som tredje part ska bara bekräfta att allt är som det ska. OM alla har skött sitt jobb. Men jag misstänker att översättaren (som var mycket sakkunnig) var mer sakkunnig än översättare. Många nybörjartabbar i den. Och jag tvivlar på att översättningen hade redigerats över huvud taget. I så fall var redigeraren ny med. Gah!

Som ni säkert har märkt här slarvar jag mycket med skrivandet. På något vis gör jag det nästan med vilja när jag inte jobbar, bara för att, liksom. Man vill ju inte jobba när man är ledig! Ha ha!

Annars har jag bara lite översättning på egendan idag. Lite filmtittande kanske. Vi har middagsgäster på söndag, kul att ha det att se fram emot. Riktigt goda vänner och deras barn. Dessutom ger det mig en redig anledning att storstäda på lördag, så jag ska passa på och fejja rejält inför julen, nu när jag har riktig motivation, menar jag. Och eftersom jag storstädade förra veckan inför Thanksgiving borde det inte vara ett alltför ryggbrytande jobb, men man vet aldrig.

Jag har ALDRIG varit intresserad av videospel, på sin höjd något spel liknande The Sims på datorn. Tröttnar fort, och har liksom aldrig sett nöjet av att sitta där och blippa och bloppa. Men med Wii har intresset kommit. Det verkar ju riktigt kul, mer interaktivt dessutom. Så det ska bli lite spännande att se vad det hela rör sig om när vi nu har köpt en Wii till jul.

Har någon bra tips för vilka Wii-spel som är roligast? Det ska ju helst vara nått vi kan spela och ha kul med alla tre. Konsolen kom med Wii Play och Wii Sport, och jag har inhandlat Rayman Ravin Rabbids och Littlest Pet Shop (till Sarah mest). Ni som är bra på det här med Wii, och som har barn, vad rekommenderar ni? Tack! Nu ska jag gå och radera lite fler binde-streck...

4 comments:

Murveln funderar said...

Yeark! Det där lät inte kul, att korra en sådan villervalla av ord...
Jag korrade min egen bok i tre omgångar, och till sist ångrade jag nästan att jag skrev fanskapet!
Men när en sen sålde slut och fick pris var allt bra igen...
Det där med städningen kanske du borde söka för(?) Kan aldrig vara nyttigt i längden!

Lotte Jensen said...

the Sims 3 kommer med en ny ännu mer interaktiv variant på nyåret.. jag tror att nästa version The Sims 4 kommer att vara på internet...

Anonymous said...

Ett tips är ju att använda "replace"-funktionen i Word: Sök efter "-" och ersätt med " ".

S w e F l o said...

Ja det kan ju fungera på småtexter, men i det här fallet rör det sig ju om ett bindestreck, och det finns ju massor av bindestreck i en lång text som ska vara där. Dessutom vore det inte speciellt proffsigt att inte LÄSA hela texten. Översättare använder sig av speciella korrekturläsningsverktyg för att markera och kommentera i texten.